این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۸، صفحات ۱۶۱-۱۷۴

عنوان فارسی اثربخشی گروه درمانی فراتشخیصی بر علائم اضطراب، افسردگی و ضربه عشق دانشجویان مبتلا به اختلال سازگاری ناشی از شکست عاطفی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه¬درمانی فراتشخیصی آنلاین بر افسردگی، اضطراب و نشانگان ضربه عشق دانشجویان مبتلا به اختلال سازگاری ناشی از شکست عاطفی صورت گرفت. با توجه به  بروز بیماری همه¬گیر کرونا، جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی دانشجویان دچار شکست عاطفی سراسر کشور در سال 1399 در رده سنی 18 تا 38 سال بود که به صورت آنلاین از طریق تبلیغات در کانال دانشگاه-های معتبر و پس از پر کردن فرم اولیه خودساخته توسط پژوهشگر مبنی بر داشتن شرایط ورود و خروج به مطالعه با روش نمونه¬گیری هدفمند انتخاب شدند. پس از مصاحبه تشخیصی و انجام پرسشنامه-های مربوطه یک گروه انتخاب و در دو گروه به صورت 15 نفر در گروه آزمایش (گروه درمانی فراتشخیصی) و 15 نفر در گروه در انتظار درمان جایگزین شدند. این درمان¬ طی 10 جلسه گروهی 90 دقیقه¬ای  برای گروه آزمایشی اجرا شد. آزمودنی¬ها در سه مرحله پرسشنامه¬های ضربه عشق (LTI)  (راس، 1999)، افسردگی بک (BDI-II) (بک، استیر، براون ، 1996) و اضطراب بک (BAI) (بک، اپستاین، براون و استیر، 1988) را تکمیل کردند: پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 1 ماهه. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر نشان دهنده سطح معناداری ( 5 0/0> P) نمرات پس آزمون گروه¬ آزمایش و گروه در انتظار درمان در متغیرهای مربوطه بود. نتایج حاکی از اثربخشی درمان فراتشخیصی آنلاین در کاهش علایم ناشی از شکست عاطفی هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شکست عاطفی، ضربه عشق، افسردگی، اضطراب، درمان فراتشخیصی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Transdiagnostic Group Therapy on Depression and Anxiety and love Trauma Syndromes on University Students with Adjustment Disorder Due to Romantic Breakup
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to evaluate the effectiveness of online transdiagnostic group therapy on depression and anxiety and love trauma syndromes on university students with adjustment disorder due to romantic breakup. Due to the incidence of corona disease, the statistical population included all students with romantic breakup across the country in 2020 in the age group of 18 to 38 years which was done online through advertisements in the channels of reputable universities and after filling in the initial self-made form by the researcher to meet the conditions entry and exit to the study were selected by purposive sampling. After the diagnostic interview and conducting relevant questionnaires of a group were selected and divided into two groups: 15 people in the experimental group (transdiagnostic group), and 15 people in the control group. This treatment was performed in  90-minute 10 group sessions for the experimental group. Subjects completed the love trauma (Rosse, 1999); Beck Depression (Beck, Steer, & Brown, 1996), and Beck Anxiety (Beck, Epstein, Brown, & Steer, 1988) inventories in three stages: pretest, post-test, and 1-month follow-up. Data analysis using variate analysis with repeated measures showed a significant level (P< 0/05)  between the post-test scores of the experimental and control groups in the relevant variables, but no significant difference was observed between the two interventions. The results of the study indicate the effectiveness of online transdiagnostic therapy in reducing the symptoms of Romantic Breakup.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Romantic Breakup, love trauma, Depression, Anxiety, Transdiagnostic Therapy

نویسندگان مقاله المیرا آریانا کیا | Elmira Ariana Kia
Ph.D of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
دکترای روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

چنگیز رحیمی | changiz rahimi
Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

نورالله محمدی | Nourollah Mohammadi
Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

عبدالعزیز افلاک سیر | Abdolaziz Aflakseir
Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5635-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات