این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۸، صفحات ۱۹۷-۲۰۸
عنوان فارسی
نقش میانجی شفقت به خود در رابطه بین سبکهای هویت و رفتارهای خودآسیبرسان نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی شفقت به خود در رابطه بین سبکهای هویت و رفتارهای خودآسیبرسان نوجوانان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی نوجوانان 16-14 سال که در سال تحصیلی 1400-99 در مدارس دولتی دوره اول متوسطه شهر کرج مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند که از میان آنها 247 نوجوان با استفاده از پرسشنامه سبکهای هویت (ISI) (برزونسکی، 1989)، مقیاس شفقت به خود (SCS) (نف، 2003)، و رفتار خودآسیبرسان (ISAS) (کلونسکی و گلن، 2009) به صورت اینترنتی و از طریق شبکههای مجازی مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش تحلیل این پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی همزمان به روش بارون و کنی (1986) بود و از نرمافزار آماری 25-SPSS بعنوان ابزار تحلیل استفاده شد. یافتهها نشان داد بین هویت هنجاری و اطلاعاتی با رفتارهای خودآسیبرسان رابطه منفی معنادار و با شفقت به خود رابطه مثبت معنادار وجود دارد (01/0P<). بین سبک هویت سردرگم با شفقت به خود و رفتارهای خودآسیبرسان رابطه منفی معنادار (01/0P<)، و بین شفقت به خود و رفتار خودآسیبرسان در نوجوانان رابطه منفی معناداری وجود دارد (01/0P<)، و شفقت به خود در رابطه بین سبکهای هویت (سردرگم، هنجاری، و هویت اطلاعاتی) با رفتارهای خود-آسیبرسان نقش میانجی دارد. با توجه به یافتههای به دست آمده در این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که سبکهای هویت و شفقت به خود به عنوان یکی از عوامل افزایش دهنده سلامت روان سبب کاهش رفتارهای خود-آسیبرسان در نوجوانان میشوند. بنابراین هدف قرار دادن متغیرهای مهمی همچون سبکهای هویت و شفقت به خود در پیشگیری و کاهش رفتارهای خودآسیبرسان نوجوانان، میتواند مفید واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شفقت به خود، سبکهای هویت، رفتارهای خودآسیبرسان، نوجوانان
عنوان انگلیسی
The mediating role of the self-compassion in the relationship between identity styles and adolescents self-harming behaviors
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to evaluate the mediating role of self-compassion in the relationship between identity styles and adolescent self-harming behaviors. The present study is considered as fundamental research in terms of aim and correlational in terms of research method. A total number of 247 adolescents aged 14-16 years old were selected among high school students in Karaj who were studying in public schools in the academic year of 2020-2021. They were evaluated using Identity Style Inventory (ISI) (Berzonsky, 1989), self-compassion scale (SCS) (Neff, 2003), and Inventory of Statements About Self-injury (ISAS) (Klonsky & Glenn, 2009) online and through virtual networks. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and simultaneous and hierarchical regression by Baron and Kenny (1986) and SPSS-25 software. Results revealed a negative relationship between normative identity, informational identity, with self-harming behaviors and a significant positive relationship between normative identity, informational identity, and self-compassion (P< 0.01). the significant negative relationship between diffuse-avoidant identity, and self-harming behaviors and positive relationship with self-compassion (P < 0.01), and significant negative relationship between self-harming behaviors and self-compassion (P < 0.01), and it was also found that self-compassion mediates the relationship between identity styles (diffuse-avoidant, normative, and informational identity) and self-harming behaviors. According to the results of this study, it can be concluded that identity and compassion styles as one of the factors enhancing mental health reduce self-harming behaviors in adolescents. Thus, targeting important variables such as identity styles and self-compassion can be helpful in preventing and reducing adolescents' self-harming behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
self-compassion, identity styles, self-harming behaviors, adolescents
نویسندگان مقاله
افسانه صفارپور | Afsane Safarpour
Ph.D Student, Department Of Counseling, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
محمد قمری | Mohammad Ghamari
Department Of Counseling, Faculty Of Humanities, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.
گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
سیمین حسینیان | Simin Hosseinian
Professor, Department of Counseling, Faculty of Education & Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5711-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات