این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۸، صفحات ۱۹۷-۲۰۸

عنوان فارسی نقش میانجی شفقت به خود در رابطه بین سبکهای هویت و رفتارهای خودآسیب‌رسان نوجوانان
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی شفقت به خود در رابطه بین سبک‌‌های هویت و رفتارهای خودآسیب‌رسان نوجوانان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش‌های بنیادی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی نوجوانان 16-14 سال که در سال تحصیلی 1400-99 در مدارس دولتی دوره اول متوسطه شهر کرج مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند که از میان آنها  247 نوجوان  با استفاده از پرسشنامه‌ سبک­های هویت (ISI) (برزونسکی، 1989)، مقیاس شفقت به خود (SCS) (نف، 2003)، و رفتار خودآسیب­رسان (ISAS) (کلونسکی و گلن، 2009) به صورت اینترنتی و از طریق شبکه‌های مجازی مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش تحلیل این پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی همزمان به روش بارون و کنی (1986) بود و از نرم‌افزار آماری 25-SPSS بعنوان ابزار تحلیل استفاده شد. یافته‌ها نشان داد بین هویت هنجاری و اطلاعاتی با رفتارهای خودآسیب‌رسان رابطه منفی معنادار و با شفقت به خود رابطه مثبت معنادار وجود دارد (01/0P<). بین سبک هویت سردرگم با شفقت به خود و رفتارهای خودآسیب‌رسان رابطه منفی معنادار (01/0P<)، و  بین شفقت به خود و رفتار خودآسیب‌رسان در نوجوانان رابطه منفی معناداری وجود دارد (01/0P<)، و  شفقت به خود در رابطه بین سبکهای هویت (سردرگم، هنجاری، و هویت اطلاعاتی) با رفتارهای خود-آسیب‌رسان نقش میانجی دارد. با توجه به یافته­های به دست آمده در این پژوهش، می­توان نتیجه گرفت که سبکهای هویت و شفقت به خود به عنوان یکی از عوامل افزایش دهنده سلامت روان سبب کاهش رفتارهای خود-آسیب‌رسان در نوجوانان می‌شوند. بنابراین هدف قرار دادن متغیرهای مهمی همچون سبک‌های هویت و شفقت به خود در پیشگیری و کاهش رفتارهای خودآسیب‌رسان نوجوانان، می‌تواند مفید واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شفقت به خود، سبکهای هویت، رفتارهای خودآسیب‌رسان، نوجوانان

عنوان انگلیسی The mediating role of the self-compassion in the relationship between identity styles and adolescents self-harming behaviors
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present study was to evaluate the mediating role of self-compassion in the relationship between identity styles and adolescent self-harming behaviors. The present study is considered as fundamental research in terms of aim and correlational in terms of research method. A total number of 247 adolescents aged 14-16 years old were selected among high school students in Karaj who were studying in public schools in the academic year of 2020-2021. They were evaluated using Identity Style Inventory (ISI) (Berzonsky, 1989), self-compassion scale (SCS) (Neff, 2003), and Inventory of Statements About Self-injury (ISAS) (Klonsky & Glenn, 2009) online and through virtual networks. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and simultaneous and hierarchical regression by Baron and Kenny (1986) and SPSS-25 software. Results revealed a negative relationship between normative identity, informational identity, with self-harming behaviors and a significant positive relationship between normative identity, informational identity, and self-compassion (P< 0.01). the significant negative relationship between diffuse-avoidant identity, and self-harming behaviors and positive relationship with self-compassion (P < 0.01), and significant negative relationship between self-harming behaviors and self-compassion (P < 0.01), and it was also found that self-compassion mediates the relationship between identity styles (diffuse-avoidant, normative, and informational identity) and self-harming behaviors. According to the results of this study, it can be concluded that identity and compassion styles as one of the factors enhancing mental health reduce self-harming behaviors in adolescents. Thus, targeting important variables such as identity styles and self-compassion can be helpful in preventing and reducing adolescents' self-harming behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله self-compassion, identity styles, self-harming behaviors, adolescents

نویسندگان مقاله افسانه صفارپور | Afsane Safarpour
Ph.D Student, Department Of Counseling, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

محمد قمری | Mohammad Ghamari
Department Of Counseling, Faculty Of Humanities, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.
گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.

سیمین حسینیان | Simin Hosseinian
Professor, Department of Counseling, Faculty of Education & Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5711-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات