این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۷، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی اثر‌بخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای مغز در ناحیه پیش‌پیشانی بر عملکرد شناختی در سالمندان مبتلا به آلزایمر
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی اثر‌بخشی تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای مغز در ناحیه پیش­پیشانی بر عملکرد‌ شناختی در سالمندان مبتلا به آلزایمر بود. روش پژوهش، نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ‌آماری این پژوهش را سالمندان مبتلا به آلزایمر مراجعه­کننده به کلینیک‌های نورولوژی شهر تهران تشکیل دادند. از میان آنها 22 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس وارد پژوهش شدند و به طور تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل اختصاص یافتند. گروه آزمایش 14 جلسه تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای مغز در ناحیه پیش­پیشانی دریافت‌ کردند؛ در حالی که افراد گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت‌ نکردند. به منظور گردآوری داده‌ها از نسخه تجدیدنظرشده­ آزمون شناختی آدن‌بروک (ACE-R) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای مغز در ناحیه پیش­پیشانی تأثیر معناداری بر عملکرد شناختی (توجه و جهت‌یابی، حافظه، زبان، سیالی‌ کلامی و توانایی دیداری- فضایی) در سالمندان مبتلا به آلزایمر داشته‌ است (p< 0.05). بر اساس پژوهش حاضر، می­توان تحریک الکتریکی فراجمجمه­ای مغز در ناحیه پیش­پیشانی را بعنوان روشی جهت بهبود عملکرد شناختی در سالمندان مبتلا به آلزایمر در نظر گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز، آلزایمر، عملکرد‌شناختی، ناحیه پیش‌پیشانی، سالمند

عنوان انگلیسی Effectiveness of Transcranial direct current stimulation (TDCS) over the prefrontal cortex on cognitive function in the elderly with Alzheimer
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the effect of Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS) over the dorsolateral prefrontal cortex on cognitive function in the elderly with Alzheimer's. The research method was semi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study consisted of all elderly patients with Alzheimer's who were referred to Tehran neurology clinics. Among them, 22 patients entered the study by the convenience sampling method and were randomly assigned to the experimental group and the control group. The experimental group received 14 sessions of TDCS over the prefrontal cortex, whereas those in the control group received no intervention. The Addenbrooke's Cognitive Examination (ACE) was used for data collection. The data were analyzed by multivariate analysis of covariance. The results showed that TDCS over the prefrontal cortex had a significant effect on cognitive function (attention/orientation, memory, language, verbal fluency, and visuospatial ability) in elderly patients with Alzheimer's (p< 0.05). According to the present study, TDCS over the prefrontal cortex can be considered as a way to improve cognitive function in the elderly with Alzheimer's​​​​.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Transcranial Direct Current Stimulation, Alzheimer, Cognitive function, Prefrontal Cortex, Elderly

نویسندگان مقاله سید ابوالفضل موسوی | Seyed Abolfazl Mousavi
Department of Psychology and Counseling, Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ایران.

جمشید جراره | Jamshid Jarareh
Assistant Professor , Department of Educational Sciences and psychology , Shahid Rajaei University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه علوم تربتی و روانشناسی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران.

علیرضا محمدی آریا | Ali Reza Mohammadiarya
Asistant Professor,Department of Preschool Education, Social Determinants of Health Research Center, University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences, Faculty of Education & Social Welfare, Tehran, Iran.
استادیار، گروه آموزشی پیش از دبستان، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-343-11&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات