این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۷، صفحات ۱۳-۲۴
عنوان فارسی
ویژگیهای روانسنجی مقیاس نیاز به تعلق بر اساس نظریه کلاسیک آزمون و سوال-پاسخ
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی، بررسی ساختار عاملی و پارامترهای سوال-پاسخ مقیاس نیاز به تعلق (NTBS) در دانشجویان بود. طرح پژوهش توصیفی- همبستگی و اعتباریابی آزمون بود. جامعه آماری را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند تشکیل میدادند. طی دو مطالعه 164 و 236 نفر از این دانشجویان به روش نمونه گیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. گردآوری دادهها با مقیاسهای نیاز به تعلق (NTBS؛ کلی، 1999)، احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان (SELSA-S؛ دیتوماسو و همکاران، 2004)، افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21؛ لویباند و لویباند، 1995)، احساس تعلق از مقیاس ارضای نیازهای بنیادین در روابط (BNS-RS؛ لاگواردیا و همکاران، 2000) و رضایت از زندگی (SWLS؛ داینر و همکاران، 1985) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با بررسی همسانی درونی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پارامترهای تمیز و آستانه و منحنیهای آگاهی سوال و آزمون انجام گرفت. نتایج نشان داد که مقیاس نیاز به تعلق، ساختاری یک عاملی با واریانس تبییین شده 87/67 درصد دارد. روایی عاملی تأییدی نیز به تأیید رسید. ضرایب آلفای کرونباخ 95/0 و 91/0 و ضرایب دو نیمه کردن 94/0 و 89/0 نشان از اعتبار مناسب مقیاس داشت. شاخصهای سوال پاسخ نیز در سطح مطلوبی بودند (05/0>P). به نظر میرسد مقیاس نیاز به تعلق در دانشجویان از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نیاز به تعلق، ساختار عاملی، اعتباریابی، نظریه سوال-پاسخ.
عنوان انگلیسی
Psychometric Properties of the Need to Belong Scale based on classical test theory and Item-response
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to investigate the factor structure and Item-Response parameters of the Need to Belong Scale (NTBS) in students. The research design was a descriptive-correlation and validation study. The statistical population consisted of undergraduate and master's students of Birjand University. In two studies, 164 and 236 of these students were selected by multi-stage cluster sampling. Data collected by the Need to Belong Scale (NTBS; Kelly, 1999), the Social and Emotional Loneliness Scale for Adults (SELSA-S; Ditommaso, et al., 2004), Depression, Anxiety, Stress Scale (DASS; Lovibond, & Lovibond, 1995), Basic Need Satisfaction in Relationships (BNS-RS; LaGuardia, et al, 2000) and the Satisfaction with Life Scale (SWLS; Diener, et al, 1985). Internal consistency, exploratory and confirmatory factor analysis, discrimination and threshold parameters, and Item and test information curves were analyzed. Results showed that the Need to Belong Scale shows the structure of an agent with an explained variance of 67.87%. Confirmatory validity was confirmed. Cronbach's alpha coefficients for the scales varied from 0.95 to 0.91 and split-half coefficients varied from 0.94 to 0.89, respectively. The Item-Response parameters were also at the optimum level (P< 0.05). It seems that the Need to Belong Scale has good reliability and validity in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Need to belong, Factor structure, Validation, Item-Response Theory.
نویسندگان مقاله
فرهاد تنهای رشوانلو | Farhad Tanhaye Reshvanloo
PhD Candidate in Educational Psychology, Department of Counseling and Educational Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
کاندیدای دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
حسین کارشکی | Hossein Kareshki
Associate Professor, Department of Counseling and Educational Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
روهینا جامی | Rohina Jami
M. A. student in Educational Psychology, Department of Counseling and Educational Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-871-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانسنجی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات