این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۷، صفحات ۲۵-۳۴
عنوان فارسی
سلامت روان دانشآموزان در طول اپیدمی کرونا: نقش پیشبین اضطراب کرونا، تحریف شناختی و سرسختی روانشناختی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیشبین اضطراب کرونا، تحریف شناختی و سرسختی روانشناختی با سلامت روان دانشآموزان در طی اپیدمی کرونا انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهآماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان مدارس دوره دوم متوسطه شهرستان آستارا در سال تحصیلی 1400-1399 در شرایط اپیدمی کرونا بود. 150 دانشآموز، به روش نمونهگیری دردسترس و از طریق برنامه مجازی شاد در پژوهش شرکت کردند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1987)، (GHQ)، اضطراب کرونا ویروس علیپور و همکاران (1398) (CDAS)، تحریف شناختی حمامچی و همکاران (2004) (PHI) و سرسختی روانشناختی کوباسا (1982) (ICDS) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه و از طریق نرم افزار 23Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد سلامتروان دانشآموزان با اضطراب کرونا و تحریف شناختی رابطه معنادار منفی و با سرسختی روانشناختی رابطه معنادار مثبت داشت (01/0>P)؛ اضطراب کرونا، سرسختی روانشناختی و تحریف شناختی توانستند 54 درصد واریانس سلامتروان دانش آموزان را تبیین کنند (01/0>P). با توجه به نتایج بهدست آمده، روانشناسان و مسئولین مدارسان با در نظرگرفتن ویژگیهای شناختی و شخصیتی دانشآموزان میتوانند در کنترل سلامت روان آنها در شرایط اپیدمی کرونا نقش حائز اهمیتی را ایفا کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
، اضطراب کرونا، تحریف شناختی سرسختی روانشناختی، سلامتروان، دانشآموز
عنوان انگلیسی
Mental Health of Students During the Corona Epidemic: The Role of Predictors of Corona Anxiety, Cognitive Distortion, and Psychological Hardiness
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the predictive role of coronary anxiety, cognitive distortion, and psychological hardiness with students' mental health during the coronary epidemic. The method of the present study was descriptive and correlational. The statistical population of the present study included all high school students in the city of Astara in the academic year 2020-2021 in the context of the Corona epidemic. 150 students participated in the study by available sampling method and through Shad virtual program. The standard questionnaires of General Health Goldberg and Hiller (1987), (GHQ), Corona Disease Anxiety Scale Alipour et al. (1398), (CDAS), Interpersonal Cognitive Distortions Scale Hammachi et al. (2004), (PHI) and Psychological Hardiness Inventory Kobasa(1982), (ICDS) psychological hardiness were used to measure the research variables. The collected data were analyzed using correlation analysis and multiple regression and Spss 23 software. The results showed that students' mental health had a negative and significant relationship with coronary anxiety and cognitive distortion and a positive and significant relationship with psychological hardiness (P < 0.01); Coronary anxiety, psychological hardiness, and cognitive distortion were able to explain 54% of the variance in students' mental health (P < 0.01). According to the obtained results, psychologists and school officials can play an important role in controlling their mental health in the context of the corona epidemic by considering the cognitive and personality characteristics of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Corona Anxiety, Cognitive Distortion, Psychological Hardiness, Mental Health, Student
نویسندگان مقاله
ساناز عینی | Sanaz Eyni
Ph.D in Psychology, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
مونا زیار | Mona Ziyar
M. A., in Family Counseling, Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
متینه عبادی | Matineh Ebadi
PhD Student in Psychology, Department Of Psycholgy, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-886-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات