این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۷، صفحات ۳۵-۴۶

عنوان فارسی تبیین سازگاری دانشجویان با دانشگاه بر مبنای ادراکات والدینی: سازوکار میانجی گرایانه انعطاف پذیری شناختی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی­ انعطاف­پذیری شناختی در رابطه بین سازگاری با دانشگاه و ادراکات والدینی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بیرجند در نیمسال دوم تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. از این رو، تعداد 286 نفر به روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند و به مقیاس ادراکات والدینی (رابینز، 1994)  سیاهه انعطاف­پذیری شناختی (دنیس و واندروال، 2010) و پرسشنامه سازگاری با دانشگاه (بیکر و سریاک، 1984) پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که ادراکات والدینی به طور غیرمستقیم و با میانجی­گری انعطاف­پذیری شناختی بر سازگاری دانشجویان با دانشگاه اثر معنادار دارند (01/0>P). شاخص­های برازش کلی مدل نیز نشان داد که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. نتایج پژوهش نشان می­دهد که بهبود سازگاری تحصیلی دانشجویان، مستلزم شیوه­های فرزندپروری حمایت­کننده و نیز تقویت انعطاف­پذیری شناختی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادراکات والدینی، انعطاف پذیری شناختی، سازگاری.

عنوان انگلیسی The explanation of students’ adjustment to university based on perceptions of parents: mediating mechanism of cognitive flexibility
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the mediating role of cognitive flexibility in the relationship between adjustment to university and parental perceptions. The research method was descriptive-correlational. The research population included all undergraduate students of the University of Birjand in the second semester of 2019-2020. For this purpose, 286 participants, selected available sampling method, completed the Perceptions of Parents Scale (Robbins, 1994), Cognitive Flexibility Inventory (Dennis & Vander Wal, 2010), and Student Adaptation to College Questionnaire (Baker and Siryk, 1984). The results showed that parental perceptions have an indirect and significant effect on students' adjustment to university through the mediating role of cognitive flexibility (P< 0/01). The fit indices confirmed the goodness of fit of the stated model. The results indicate that improving students' academic adjustment requires supportive parenting practices and strengthening cognitive flexibility.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله adjustment, cognitive flexibility, perceptions of parents.

نویسندگان مقاله هادی صمدیه | Hadi Samadieh
PhD in educational psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

مریم نصری | Maryam Nasri
B.Sc. in Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran.
کارشناس روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-944-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات