این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۷، صفحات ۱۲۷-۱۴۰
عنوان فارسی
فرایند انتقال مولفههای اخلاقی از والدین به فرزندان نوجوان: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی نحوه انتقال مؤلفههای اخلاقی از والدین به فرزندان نوجوان در فرایند تربیت اخلاقمحور بود. این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. بدین منظور 15 نفر از والدین دارای فرزندان نوجوان 13-17 ساله به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. تجارب والدین در انتقال مؤلفههای اخلاقی به فرزندان از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته مورد بررسی قرار گرفت. دادهها جمعآوری، ثبت و سپس کدگذاری شد و در قالب مقولههای اصلی طبقهبندی گردید. تحلیل تجارب شرکتکنندگان منجر به شناسایی 103 گزاره اولیه، 33 مضمون فرعی و 8 مضمون اصلی شد. مضامین اصلی عبارت بودند از راهبردهای پرورش شناخت و استدلال اخلاقی، راهبردهای پرورش گرایش و بازدارندگی عاطفی اخلاقی، راهبردهای پرورش اراده اخلاقی، بسترسازی محیطی اخلاقی، مؤلفههای انضباطی در تربیت اخلاقمحور، مؤلفههای ارتباطی در تربیت اخلاقمحور، روشهای فعال ایجاد عملکرد اخلاقی، روشهای القایی ایجاد عملکرد اخلاقی. راهبردهای پرورش شناخت و استدلال اخلاقی، راهبردهای پرورش گرایش و بازدارندگی عاطفی اخلاقی و راهبردهای پرورش اراده اخلاقی اولین عامل زمینهساز و بسترسازی محیطی اخلاقی به عنوان دومین عامل زمینهساز در تربیت اخلاقمحور مشخص شدند. والدین از روشهای القایی و فعال برای انتقال مؤلفههای اخلاقی در تربیت اخلاقمحور استفاده میکنند که این راهبردها و روشها زمانی مؤثرتر واقع میشوند که والدین سبک فرزندپروری مسئولانه را در پیش گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مؤلفه های اخلاقی، تربیت اخلاقی، والدین، فرزندان نوجوان
عنوان انگلیسی
The process of transferring moral components from parents to adolescent children: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to investigate the procedure of moral components transition from parents to adolescent children in the process of moral education. This study was performed qualitatively using a phenomenological approach. For this purpose, 15 parents with adolescent children aged 13-17 years were selected by purposive sampling. Parents' experiences in transmitting moral components to their children were examined through semi-structured interviews. Data were collected, recorded, and then coded and classified into main categories. Analysis of participants' experiences led to the identification of 103 initial propositions, 33 sub-themes, and 8 main themes. The main topics were strategies for cultivating moral reasoning and cognition, strategies for cultivating moral emotional tendency and deterrence, strategies for cultivating moral will, creating a moral environment, disciplinary components in moral education, communication components in moral education, active methods of creating moral performance, inductive methods of creating moral performance. Strategies for cultivating moral reasoning and cognition, strategies for cultivating emotional tendency and deterrence, and strategies for cultivating moral will were the first underlying factors, and setting the moral environment was the second underlying factor in moral-oriented education. Parents use inductive and active methods to convey moral components in moral-oriented and these strategies and methods are most effective when parents adopt a responsible parenting style.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
moral components, moral education, Parents, Adolescent children
نویسندگان مقاله
حدیثه الهامی | Hadise Elhami
, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
معصومه اسمعیلی | Masoumeh Esmaeily
Professor, Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
استاد، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
ابراهیم نعیمی | Ebrahim Naeimi
Assistant Professor of Counseling ,Department Of Counseling, Faculty Of Education And Psychology Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
استادیار گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5268-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی خانواده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات