این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۷، صفحات ۱۴۱-۱۵۰

عنوان فارسی ارتباط میان افزایش سن، سطح تحصیلات و استرس با سطوح خستگی در سالمندان آسایشگاهی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله سالمندی با کاهش عملکرد جسمانی بدن و توسعه ی بیماری های مختلف جسمانی و روانی همراه است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان افزایش سن، سطح تحصیلات و استرس با خستگی در سالمندان آسایشگاهی شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی همراه با طرح پرسشنامه بود که جامعه آماری آن را افراد مسن ساکن خانه سالمندان تشکیل می­دادند. با توجه معیار ورود و خروج از تحقیق تعداد 131 نفر در این پژوهش به صورت داوطلبانه شرکت کردند. در ابتدا شاخص های آنتروپومتریک از قبیل قد، وزن، محیط دور کمر به لگن، و شاخص توده بدنی با استفاده از متر نواری و دستگاه بادی کامپوزیشن مدل OMRON BF511 اندازه گیری و ثبت شدند. سپس سطوح استرس و خستگی ارزیابی و ثبت شدند. در نهایت از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تی-مستقل و همچنین نرم افزار SPSS ورژن 23 به منظور تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون تجزیه و تحلیل آماری داده ها نشان داد که  در گروه استرس بالا، سطوح خستگی (P< 0.01) و سن (P< 0.01) به میزان معنی داری بالاتر از گروه استرس پایین بود. همچنین میان سطوح استرس و نمره خستگی ارتباط معکوس و معناداری (P< 0.01) وجود داشت به طوریکه با افزایش سطوح خستگی، استرس نیز افزایش می یابد. میان نمره خستگی با سن (P< 0.01) ارتباط معکوس و با وزن (P< 0.01) و تحصیلات (P< 0.01) ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت.  با توجه به نتایج این پژوهش میتوان بیان کرد که بکارگیری راهکارهایی مانند برگزاری کلاس های آموزشی در جهت بهره مندی از فواید آموزش و یادگیری و همچنین فراهم کردن امکانات روانی و محیطی مناسب در مراکز سالمندان به منظور کاهش سطح استرس افراد از بسیاری از تغییرات منفی فیزیولوژیک و روانی حاصل از پیری جلوگیری می کند. همچنین این مسئله میتواند با کاهش سطوح خستگی در سالمندان آسایشگاهی زمینه را برای بهبود سلامت و افزایش طول عمر آن ها فراهم کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس، سالمندی، تحصیلات، آسایشگاه، خستگی.

عنوان انگلیسی The relationship between age, level of education and stress with fatigue in the elderly in Tehran sanatorium.
چکیده انگلیسی مقاله Aging is associated with decreased physical function and the development of various physical and mental diseases. The aim of this study was to investigate the relationship between age, level of education, and stress with fatigue in the elderly in the Tehran sanatorium. The statistical universe of the present cross-sectional study consisted of elderly people living in nursing homes in Tehran. According to the inclusion and exclusion criteria, 131 people participated in this study voluntarily. First, anthropometric indices such as height, weight, waist-to-hip ratio, and body mass index were measured and recorded using a measuring tape and body composition (OMRON BF 511). The levels of stress and fatigue were assessed and recorded. Finally, Pearson correlation coefficient and independent t-tests, as well as SPSS software version 23, were used for statistical analysis. The results of statistical analysis of the data showed that in the high-stress group, the levels of fatigue (P < 0.01) and age (P < 0.01) were significantly higher than in the low-stress group. Also, there was a significant inverse relationship (P < 0.01) between stress levels and fatigue score, so that with increasing fatigue levels, stress also increases. There was an inverse relationship between fatigue score and age (P < 0.01) and a positive and significant relationship between weight (P < 0.01) and education (P < 0.01). According to the results of this study, it can be said that using strategies such as holding educational classes to benefit from education and learning, as well as providing appropriate psychological and environmental facilities in nursing homes to reduce stress levels of many negative physiological changes and prevents the psychological effects of aging. It can also reduce fatigue levels in nursing homes to improve their health and increase their life expectancy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stress, Elderly, Education, Nursing home, Fatigue.

نویسندگان مقاله محمدرضا حسینی | Mohammadreza Hosseini
M.Sc. Student of Family Counseling Allame Tabatabaei University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

مهدی کوشکستانی | Mehdi Kushkestani
MSc Student of Exercise Physiology Allame Tabatabaei University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

محسن پروانی | Mohsen Parvani
MSc Student of Exercise Physiology Allame Tabatabaei University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

سهراب رضایی | Sohrab Rezaei
MSc Student of Exercise Physiology Allame Tabatabaei University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5474-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات