این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۱۱-۲۰
عنوان فارسی
اثربخشی گروه درمانی روانپویشی یکپارچه بر خودشناسی انسجامی در اختلالات افسردگی
چکیده فارسی مقاله
یکی از مشکلات افراد افسرده، ناتوانی در خودشناسی است و یکی از درمانهای احتمالا موثر در این زمینه، درمانهای مبتنی بر رویکرد روانپویشی است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی گروهدرمانی روانپویشی یکپارچه بر خودشناسی انسجامی در افراد افسرده است. این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و با دوره پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش زنان مراجعهکننده به کلینیک بلاغ در شهر قم بودند. از میان آنها 32 نفر (16 نفر مبتلا به افسردهخویی و 16 نفر مبتلا به افسردگی اساسی) به صورت هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. آزمودنیها در مرحله پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه خودشناسی انسجامی (قربانی، 2008) را تکمیل کردند. گروه آزمایش با پروتکل گروهدرمانی روانپویشی یکپارچه در طول 24 جلسه (هفتهای یک جلسه 120 دقیقهای) تحت درمان قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتهها نشان داد گروهدرمانی روانپویشی یکپارچه به طور معناداری منجر به افزایش خودشناسی انسجامی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (01/0>P). بنابراین میتوان از گروهدرمانی روانپویشی یکپارچه برای افزایش خودشناسی انسجامی در افراد افسرده بهره برد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گروهدرمانی روانپویشی یکپارچه، خودشناسی انسجامی، افسردگی
عنوان انگلیسی
The effectiveness of integrative psychodynamic group psychotherapy on Ego Function in depression desorder
چکیده انگلیسی مقاله
One of the problems of depressed people is the inability to self-knowledge and one of the possibly effective treatments in this field is therapies based on a psychoanalytic approach. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of integrated psychodynamic group therapy on integrative self-knowledge in depressed patients. This study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design and follow-up with a control group. The statistical population of this study was women referring to the Belagh clinic in Qom. Among them, 32 patients (16 with major depression and 16 with Dysthymia) were purposefully selected and randomly divided into control and experimental groups. Subjects completed the Integrative Self- Knowledge Scale (Qorbani, 2008) in the pre-test and post-test stages. The experimental group was treated with the integrated psychodynamic group therapy protocol for 24 sessions (120 minutes per week) and the control group did not receive any intervention. Analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that the integrated psychodynamic group therapy significantly increased the integrated self-knowledge in the experimental group compared to the control group (P < 0.01). Therefore, integrated psychodynamic group therapy can be used to increase self-knowledge in depressed people.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
integrated psychodynamic group therapy, Integrative Self- Knowledge, depression
نویسندگان مقاله
عاطفه حجتی | Atefeh Hojjati
PhD Student in clinical psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران.
مینا مجتبایی | Mina Mojtabaei
Associate Professor in Clinical Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران.
مهدی رضا سرافراز | MehdiReza Sarafraz
Assistant Professor in Clinical Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
استادیار روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-346-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات