این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۷۵-۸۴
عنوان فارسی
نقش واسطه ای ادراک شایستگی و حل مسئله اجتماعی در رابطه بین سبک های دلبستگی و پرخاشگری در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای ادراک شایستگی و حل مسئله اجتماعی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و پرخاشگری در نوجوانان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام نوجوانان دانشآموز شهرستان شهریار در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل دادند که از میان آنها 200 نفر به روش نمونهگیری در دسترس وارد پژوهش شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پرخاشگری (باس و پری، 1992)، مقیاس دلبستگی بزرگسالان تجدیدنظرشده (کولینز و رید، 1990)، پرسشنامه خودادراکی کودکان (هارتر، 1985) و فرم تجدیدنظرشده حل مسئله اجتماعی (دی زوریلا و همکاران، 2002) بود. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد ادراک شایستگی (001/0=P، 104/0-=β) و حل مسئله انطباقی (001/0=P، 096/0=β) رابطه بین سبک دلبستگی ایمن و پرخاشگری را در نوجوانان واسطهگری میکنند. نوجوانان دارای سبک دلبستگی ایمن، احساس شایستگی بیشتری در تعاملات با محیط پیرامون خواهند داشت و در مواجهه با ناکامیهای محیطی از راهبردهای تنظیم هیجانی منفی کمتر بهره میجویند و در نتیجه رفتارهای پرخاشگرانه کمتری را از خود بروز میدهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پرخاشگری، حل مسئله، دلبستگی، شایستگی، نوجوان
عنوان انگلیسی
The mediating role of competence perception and social problem-solving in the relationship between attachment styles and aggression in adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to determine the mediating role of competence perception and social problem-solving in the relationship between attachment styles and aggression in adolescents. The statistical population of the present study consisted of all adolescent students in Shahriar city in the academic year 1399-1398, of which 200 people entered the study by convenience sampling method. Research instruments included the Aggression Questionnaire (Bass and Perry, 1992), Revised Adult Attachment Scale (Collins and Reed, 1990), Self-Perception Profile for Children (Harter, 1985), and Revised Form of Social Problem Solving (D'Zurilla et al., 2002). Data were analyzed using structural equation modeling. The results of the present study showed that competence perception (P = 0.001, β = -0.104) and adaptive problem solving (P = 0.001, β = 0.096) mediate the relationship between secure attachment style and aggression in adolescents. They cry. Adolescents with a secure attachment style will feel more competent in interactions with the environment and in the face of environmental failures will use less negative emotion regulation strategies and as a result, will exhibit less aggressive behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Adolescent, Aggression, Attachment, Competence, Problem Solving
نویسندگان مقاله
آیه ناصری کریموند | Ayeh Naseri Karimvand
M.Sc. Student of Personality Psychology, Department of Psychology, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
یوسف اعظمی | Yousef Azami
Assistant Professor, Department of Psychology, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4958-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات