این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۸۵-۹۶
عنوان فارسی
مقایسه توجه انتخابی و انعطافپذیری شناختی در ساعات صبح، عصر و شب در افراد با و بدون مشکلات کیفیت خواب.
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر مقایسه توجه انتخابی و انعطافپذیری شناختی در دو گروه با و بدون مشکلات کیفیت خواب در سه زمان صبح، عصر و شب بود. جامعه پژوهش دانشجویان پسر ساکن در خوابگاه دانشگاه زنجان بود که در سال تحصیلی 97-96 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ (1989) به روش نمونه گیری در دسترس توزیع گردید. سپس با توجه به یافتههای پرسش نامه افراد به دو گروه با کیفیت خواب مناسب (47 نفر) و کیفیت خواب نامناسب (44 نفر) تقسیم شدند. آزمون استروپ توسط ریدلی استروپ (1935) و ویسکانسین (2011) که به ترتیب برای سنجش توجه انتخابی و انعطافپذیری شناختی است؛ در شش گروه در ساعات 9-7 و 18-16 و 24-22 انجام شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که تأثیر «کیفیت خواب» بر میانگین هر دو مورد ناهمخوان و میانگین خنثی، معنی دار به دست آمد. در تأثیر «چرخه شبانهروزی» هر سه شاخص میانگین ناهمخوان و زمان واکنش ناهمخوان و خطای درجاماندگی معنادار بودند در«اثر تعاملی» نیز همهی شاخصها –معنادار بودند. این نتایج نشان داد عملکرد شناختی افراد در دو گروه با کیفیت بالا و پایین خواب در ساعات مختلف شبانهروز متفاوت است. بدون در نظر گرفتن تفاوتها در شاخصهای هر متغیر، کیفیت خواب بر توجه انتخابی اثر معناداری داشت ولی بر انعطاف پذیری شناختی نداشت. در اثرات تعاملی هم تفاوتهای معناداری حاصل شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کیفیت خواب، توجه انتخابی، انعطافپذیری شناختی و چرخه -شبانهروزی.
عنوان انگلیسی
Compare selective attention and cognitive flexibility in hours of morning, evening and night at people with and without quality problems of sleep.
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to compare selective attention and cognitive flexibility in two groups with and without sleep quality problems at three times: morning, evening, and night. The study population was male students living in the dormitory of Zanjan University who were studying in this university in 2016. The Pittsburgh (1989) Sleep Quality Questionnaire was distributed by convenience sampling method. Based on the results, individuals were divided into two groups with good sleep quality (n=47) and poor sleep quality (n=44). Stroop test (1935) and Wisconsin (2011), which measure selective attention and cognitive flexibility, respectively; It was performed in six groups at 7-9, 16-18, and 24-22. The results of multivariate analysis of variance showed that the effect of "sleep quality" on the mean of both inconsistent and neutral mean was significant. In the effect of the "circadian cycle", all three indices of inconsistent mean and inconsistent reaction time and fineness error were significant. In "interactive effect", all indices were significant. The results showed that the cognitive executive of individuals in the two groups with high and low quality sleep at different hours of the day is different. Regardless of the differences in the indicators of each variable, sleep quality had a significant effect on selective attention but not on cognitive flexibility. Significant differences were also found in the interactive effects.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Sleep Quality, Selective Attention, Cognitive Flexibility, Day-night cycle.
نویسندگان مقاله
روح الله یادگاری | Rooholah Yadegari
M. A., of psychology, University of Zanjan, Zanjan, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
مجید یوسفی افراشته | Majid Yousefi afrashteh
Assistant Professor, Department of psychology, faculty of humanities, University of Zanjan, Zanjan, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
ذکراله مروتی | Zekrolah Morovati
Associate Professor, Department of psychology, faculty of humanities, university of Zanjan, Zanjan, Iran
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5150-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات