این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۱۱۷-۱۲۸

عنوان فارسی بررسی نشانگان فرسودگی شغلی و عدم تعادل حرفه‌ای مشاوران مدرسه
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش به بررسی نشانگان فرسودگی و عدم تعادل حرفه­ای شغلی مشاوران مدرسه با استفاده از روش تحلیل مضمون پرداخته شد. نشانگان فرسودگی شغلی و عدم تعادل حرفه­ای در مشاوران مدارس دخترانه مقطع متوسطه از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد پرسش قرار گرفت. پس از رسیدن به اشباع نظری، 12 نفر از مشاوران که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند نمونه پژوهش را تشکیل دادند. با توجه به الگوی مراحل تحلیل مضمون، پس از شناخت داده‌ها، کدگذاری صورت گرفت و درنهایت با شناخت مضامین، ترسیم شبکه مضامین و تحلیل آنها گزارش ارائه گردید. بعد از تحلیل داده‌ها سه مضمون اصلی برای نشانگان فرسودگی شغلی شامل دل‌زدگی جسمانی و روانی، دل‌زدگی ارتباطی و دل‌زدگی از کار  استخراج شدند. در رابطه با نشانگان عدم تعادل حرفه­ای نیز مضامین فقدان مسئولیت­پذیری شغلی، فقدان مسئولیت­پذیری در روابط، شغل به عنوان اولویت اصلی زندگی، تخطی از مرزهای حرفه‌ای و نادیده گرفتن هویت شخصی استخراج شدند. از نتایج به دست آمده در این پژوهش می­توان در جهت تدوین برنامه‌­های آموزشی، درمانی و پیشگیرانه با هدف کاهش و رفع فرسودگی شغلی و افزایش سلامت جسمی و روانی مشاوران و در نهایت افزایش کارایی و بهره­وری شغلی آنان استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرسودگی شغلی، عدم تعادل حرفه‌ای، مشاور مدرسه، تحلیل مضمون

عنوان انگلیسی Evaluation of burnout syndrome and occupational imbalance in school counselors: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله In this study, the symptoms of burnout and occupational imbalance of school counselors were studied using the content analysis method. Burnout syndrome and occupational imbalance in high school girls' counselors were questioned through a semi-structured interview. After reaching theoretical saturation, 12 purposefully selected counselors formed the research sample. According to the pattern of content analysis stages, after recognizing the data, coding was done and finally, by identifying the themes, drawing a network of themes, and analyzing them, a report was presented., After analyzing the data, three main themes for burnout syndrome including physical and psychological boredom, communication boredom, and work boredom were extracted. For the syndrome of occupational imbalance, five main themes were extracted, including lack of job responsibility, lack of responsibility in relationships, job as the main priority of life, violation of professional boundaries, and ignoring personal identity. The results obtained in this study can be used to develop educational, treatment, and prevention programs with the aim of reducing and eliminating burnout and increasing the physical and mental health of counselors, and ultimately increase their efficiency and productivity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Burnout, professional imbalance, school counselor, content analysis

نویسندگان مقاله آسیه شریعتمدار | Asieh Shariatmadar
Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه، تهران، ایران.

فاطمه حسن پور | Fatemeh Hasanpour
Master in school counseling, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه، تهران، ایران.

آتوسا کلانتر هرمز | Atousa Kalantar Hormozi
Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5359-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات