این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۱۲۹-۱۳۸
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش تنظیم عاطفه بر افزایش خودتنظیمگری و کاهش احساس شرم و گناه مادران دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش تنظیم عاطفه بر خودتنظیمگری و احساس شرم و گناه در مادران دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص انجام شد. روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مراکز مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه مورد مطالعه 30 نفر بودند که به روش نمونه در دسترس وارد پژوهش شدند و در دو گروه آموزش تنظیم عاطفه (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. جمعآوری داده در مراحل پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از مقیاس آمادگی شرم و گناه (کوهن و همکاران، 2011) و پرسشنامه خودتنظیمگری بوفارد (بوفارد و همکاران، 1995) صورت گرفت. برای گروه آزمایش نه جلسه 75 دقیقهای آموزش تنظیم عاطفه اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) صورت گرفت. براساس یافتههای پژوهش آموزش تنظیم عاطفه تأثیر معناداری بر کاهش احساس گناه و احساس شرم و افزایش خودتنظیمگری در مادران دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص داشت (01/0>P). با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان از آموزش تنظیم عاطفه در برنامههای آموزشی و مشاورهای برای مادران دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش تنظیم عاطفه، خودتنظیمگری، احساس شرم، احساس گناه، ناتوانی یادگیری خاص، مادران
عنوان انگلیسی
The effectiveness of affect regulation training on increasing self-regulation and reducing feelings of shame and guilt in mothers of students with special learning disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
This study was conducted to evaluate the effectiveness of affect regulation training on self-regulation and feeling of shame and guilt in mothers of students with special learning disabilities. The method of this research was quasi-experimental with a pretest-posttest design with the control group. The statistical population of this study included all mothers of students with special learning disabilities who were referred to the centers of special learning problems in Ardabil city in the academic year 2020-2021. The study sample was 30 people who entered the study by the convenience sample method and was randomly replaced in two groups of affect regulation training (15 people) and control group (15 people). Data were collected in the pretest and posttest stages using the guilt and shame proneness scale (Cohen et al., 2011) and the boufard's self-regulation questionnaire (Boufard et al., 1995). Nine session's 75-minute affect regulation training sessions were performed for the experimental group. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. Based on the findings of the study, affect regulation training had a significant effect on reducing guilt and shame and increasing self-regulation (p< 0.01). According to the results of the present study, emotion regulation training can be used in educational programs and counseling for mothers of students with special learning disabilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
affect regulation training, self-regulation, shame, guilt, special learning disabilitiy, mothers
نویسندگان مقاله
پونه باطنی | Pooneh Bateni
M.A of General Psychology, Payame Noor University, Tehran Branch, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، تهران، ایران.
مهدی بیرامی | Mehdi Beirami
M.A of clinical Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
نسیم سیاوشی فر | Nasim Siavoshifar
PhD of Psychology and Education of Exceptional Children, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5367-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات