این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۶، صفحات ۱۵۱-۱۶۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط بین سبک‌های دلبستگی و بهزیستی روانشناختی در میان نوجوانان بی -سرپرست و بد سرپرست: نقش میانجی شفقت به خود و تمایز یافتگی خود
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه‌ای شفقت خود و تمایز خود در رابطه­ بین سبک‌های دلبستگی و بهزیستی روانشناختی در نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست بود. این پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. در این پژوهش 200 نفر از نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی به روش دردسترس انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها با پرسشنامه‌ دلبستگی بزرگسال (کولینز، 1990)، مقیاس بهزیستی روان‌شناختی (ریف، 1989)، مقیاس شفقت خود ریس (ریس، 2011) و پرسشنامه تمایز خود (دریک، 2011) انجام شد. برای بررسی پیش‌فرض‌های آماری و آزمون فرضیه‌های پژوهش از آزمون‌های تحلیل واریانس، ضریب همبستگی و شاخص‌های برازش تحلیل مسیر و برای سنجش معنادار بودن اثر متغیر واسطه‌ای از آزمون سوبل استفاده شده است. شفقت خود و تمایز خود اثر منفی دلبستگی اضطرابی بر روی بهزیستی روانشناختی را کاهش داد (05/0>P). همچنین شفقت خود نیز اثر منفی دلبستگی اجتنابی بر روی بهزیستی روانشناختی را کاهش داد (05/0>P). اما اثر تمایز خود در رابطه بین دلبستگی اجتنابی و بهزیستی روانشناختی معنادار نبود (064/0>P).. نتایج نشان داد با افزایش دلبستگی اضطرابی و اجتنابی، بهزیستی روانشناختی کاهش ­یافت. شفقت خود و تمایز خود با کاهش اثر منفی دلبستگی اضطرابی بر بهزیستی روانشناختی یک نقش میانجی معنادار دارند. شفقت خود با کاهش اثر منفی دلبستگی اجتنابی، بهزیستی روانشناختی را افزایش می‌دهد. همچنین با اینکه تمایز خود نیز با کاهش اثر منفی دلبستگی اجتنابی، بهزیستی روانشناختی را افزایش می­دهد اما این اثر معنادار نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک‌های دلبستگی، بهزیستی روانشناختی، شفقت خود، تمایز خود

عنوان انگلیسی Invetigating the relationship attachment styles and and psychological well-being in orphan and parenting adolescents: The mediating role of self-compassion and self-differentiation
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to determine the mediating role of self-compassion and self-differentiation in the relationship between attachment styles and psychological well-being in adolescents. This research was a correlational study by using structural equation modeling. In this study, 200 Orphan and bad parenting adolescents under the patronage of the Welfare Organization were selected by convenient sampling method from June 23 to August 6, 2016. Data collection tools are the Adult Attachment Scale (Collins, 1990), Psychological Well-being Scale -short form (Rayf, 1989), Self-Compassion Scale (Raes, 2011), and short-form of Self-Differentiation Scale (Drake, 2011). To test the statistical assumptions and research hypotheses, analysis of variance, correlation coefficient and path analysis fit indices, and Sobel test was used to measure the significance of the effect of the mediator variable. Self-compassion and self-differentiation decreased the negative effect of anxiety attachment on psychological well-being (P< 0.05). Also, self-compassion decreases the negative effect of anxious attachment on psychological well-being (P< 0.05). But the effect of self-diffrentiation in the relationship between avoidant attachment and psychological well-being was not significant (P< 0.064). The results showed psychological well-being was decreased when anxious and avoidant attachment increased, Self-compassion and self-differentiation with decrease negative effect anxious and avoidant attachment on psychological well-being had a mediator role significant. Self-compassion increase significantly psychological well-being by reducing the negative effect of avoidant attachment. Although self-differentiation also increases psychological well-being by reducing the negative effect of avoidant attachment, this effect is not significant.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attachment Styles, Psychological Well-being, Self-compassion, Self-differentiation

نویسندگان مقاله سعید محمدی | Saeed Mohammadi
PhD Student of clinical psychology, Shahid Beheshti University of medical sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

سمانه سلطان آبادی | Samaneh Soltanabadi
MSc student of clinical psychology, Mashhad University of medical sciences, Mashhad, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

مریم ادیبی | Maryam Adibi
MSc student of clinical psychology, Islamic Azad University shahrood branch, Semnan, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد شاهرود، سمنان، ایران.

محمد نوری | Mohammad Noori
Instructor of clinical psychology, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مربی گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

محمد حسن دوازده امامی | Mohammad hasan Davazdahemami
Department of Clinical Psychology, Shahid beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5451-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات