این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۲۵-۳۴

عنوان فارسی نقش بهره‌برداری از هیجان، ارزیابی هیجان و راهبردهای شناختی نظم‌جویی هیجان در علائم فزون‌کنشی/ نارسایی توجه بزرگسالان
چکیده فارسی مقاله مطالعات اخیر تکانش­گری هیجانی و نارسایی در نظم­جویی هیجان را به ‌عنوان مؤلفه­های اساسی در اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی مطرح می‌کنند. هدف مطالعه‌ی حاضر، مشخص کردن نقش بهره‌برداری از هیجان، ارزیابی هیجان و راهبردهای شناختی نظم­جویی هیجان در پیش‌بینی علائم ADHD بزرگسالان بود. به این منظور، 293 نفر (141 پسر و 152 دختر) از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به شیوه‌ی در دسترس انتخاب شدند و توسط پرسش‌نامه‌ی نظم­جویی شناختی هیجان (CERQ)، چهارمین ویرایش مقیاس درجه‌بندی اختلال نارسایی توجه/فزون‌کنشی بزرگسالان بارکلی (BAARS-IV) و پرسش‌نامه‌ی هوش هیجانی (FEIS-41) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله‌مراتبی نشان داد که پس از زدودن اثر متغیرهای بهره‏برداری از هیجان و ارزیابی هیجان، پنج راهبرد شناختی نظم‌جویی هیجان ملامت خود، فاجعه‌سازی، ملامت دیگری، تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی و ارزیابی مجدد مثبت به طور معناداری در پیش‌بینی علائم ADHD بزرگسال نقش داشتند. نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می‌کند که راهبردهای نظم­جویی شناختی هیجان می‌بایست در مفهوم‌سازی و تشخیص ADHD بزرگسال لحاظ شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نارسایی توجه، فزون‌کنشی، نظم‌جویی شناختی هیجان، ارزیابی هیجان، بهره‌برداری از هیجان

عنوان انگلیسی The Role of Emotion Utilization, Emotion Assessment, and Cognitive Emotion Regulation Strategies in Adult Attention Deficit / Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Recent studies have argued that emotional impulsiveness and deficient emotional self-regulation are central components in attention-deficit/ hyperactivity disorder. The aim of this study was to determine the role of cognitive emotion regulation strategies, utilization of emotion, and appraisal of emotion in predicting adults' attention-deficit/ hyperactivity symptoms. So, Two hundred and ninety-three undergraduate and MA students (141 boys and 152 girls) were selected by convenience sampling and answered the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), Barkley Adult ADHD Rating Scale-IV (BAARS-IV), and Emotional Intelligence Scale-41 (FEIS-41). The result of hierarchical regression analysis showed after removing the effect of utilization of emotion and appraisal of emotion, five cognitive strategies of emotion regulation including self-blame, catastrophizing, other-blame, refocus on planning and positive reappraisal significantly have a role in predicting adult ADHD symptoms. The results suggest that cognitive emotion regulation strategies must be included in the conceptualization and diagnosis of Adult ADHD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention Deficit, Hyperactivity, Cognitive Emotion Regulation, Emotion Assessment, Emotion Utilization

نویسندگان مقاله جعفر حسنی | Jafar Hasani
Associate Professor in Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشیار روانشناسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

مالک بسطامی کتولی | Malek Bastami Katuli
PhD Student of health psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

زهرا خانی | Zahra Khani
Master of Clinical Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3769-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات