این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۹۷-۱۰۶

عنوان فارسی پیامدهای عوامل زمینه‌ای در فرایند تکوین هوش معنوی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین پیامدهای عوامل زمینه ای در فرایند تکوین هوش معنوی دانش‏آموزان دوره دوم متوسطه به روش نظریه­ی داده بنیاد و بر اساس مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین(2008) انجام شد. مشارکت‏کنندگان به تعداد 21 نفر از دانش­آموزان دوره دوم متوسطه شهر تبریز ، معلمان و افرادی بودند که با دانش‏آموزان در ارتباط هستند.برای نمونه‏گیری از رویکرد هدفمند و تکنیک نمونه­گیری نظری و برای کفایت حجم نمونه از منطق اشباع داده­ها استفاده گردید. داده­ها از طریق مصاحبه­های عمیق نیمه ساختار یافته جمع­آوری و کد گذاری شدند. به منظور افزایش اعتبار یافته­ها از روش زاویه بندی محقق و چک کردن داده­ها توسط شرکت‏کنندگان استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که پیامدهای حاصل از فرایند شکل‏گیری هوش معنوی، شامل تحول در جهان‏بینی، دستیابی به آرامش درونی، موفقیت در زندگی و رشد ارزش­های اخلاقی است که از عوامل درونی، محیطی، ارزشهای دینی و فرادینی به عنوان عوامل زمینه ای تاثیر می پذیرد. دستیابی به آرامش درونی به عنوان پدیده مرکزی مفهوم ‏پردازی شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنوی، زمینه، فرایند، پبامد.

عنوان انگلیسی Consequences of contextual factors in the process of formation of spiritual intelligence of high school students
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted to determine the consequences of underlying factors in the process of formation of spiritual intelligence of high school students using data theory and based on the paradigm model of Strauss and Corbin (2008). Participants included 21 Secondary school students in Tabriz, teachers, and people in contact with students. Purposeful approach and theoretical sampling technique were used for sampling and data saturation logic was used for sample adequacy. Data were collected through semi-structured in-depth interviews and coded. To increase the validity of the findings, the researcher's angle method and data checking by participants were used. The results showed that the consequences of the process of formation of spiritual intelligence include a change in worldview, achieving inner peace, success in life, and the growth of moral values which are influenced by internal, environmental, religious, and transcendental values as underlying factors. Achieving inner peace was conceptualized as a central phenomenon. Achieving inner peace was conceptualized as a central phenomenon.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Spiritual intelligence, context, process, consequence.

نویسندگان مقاله الهه وکیل زاده دیزجی | Elaheh Vakilzadeh Dizaji
PhD Student, Department of Educational Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

یوسف ادیب | Yousef Adib
Professor, Tabriz University, Tabriz, Iran.
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

زرین دانشور | Zarrin Daneshvar
Assistant Professor, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran.
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

بهنام طالبی | Behnam Talebi
Assistant Professor, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran.
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5170-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی دینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات