این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۱۱۹-۱۲۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کاهش سطوح خودانتقادی و بهبود وضوح تصور از خود در دانش‌آموزان دارای معلولیت جسمانی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کاهش سطوح خودانتقادی و بهبود وضوح تصور از خود در دانش­آموزان دارای معلولیت جسمانی بود. روش این پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون– پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان پسر متوسطه دوره اول شهر آستارا در سال­تحصیلی 1400-1399 بودند. تعداد نمونه پژوهش 40 نفر بودند که به شیوه نمونه­گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آموزش شفقت به خود (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. به منظور گردآوری داده­ها از مقیاس وضوح تصور از خود (کامپبل و همکاران، 1996) و مقیاس سطوح­خودانتقادی (تامپسون و زوروف، 2004) استفاده شد. برای گروه آزمایش هشت جلسه 70 دقیقه­ای آموزش شفقت به خود اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که آموزش شفقت به خود تأثیر معناداری بر بهبود وضوح تصور از خود درونی (01/0>, P76/8F=) و کاهش خودانتقادی مقایسه­ای (01/0>P 83/6F= ) و خودانتقادی درونی (01/0>, P83/6F= ) در دانش­آموزان دارای معلولیت جسمانی داشت. براساس این نتایج می­توان بیان کرد این روش آموزشی/ درمانی می­تواند از سوی روانشناسان مدارس به منظور بهبود کاهش سطوح خودانتقادی و بهبود وضوح تصور از خود در دانش­آموزان دارای معلولیت جسمانی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش شفقت به خود، سطوح خودانتقادی، وضوح تصور از خود، معلولیت جسمانی.

عنوان انگلیسی The effectiveness of self-compassion training on reducing self-criticism levels and improving Self-concept clarity in students with physical disabilities
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the effectiveness of self-compassion training on reducing self-critical levels and improving Self-concept clarity in students with physical disabilities. The method of this research was quasi-experimental with a pre-test-post-test design with the control group. The statistical population of the study included all first-grade high school students in Ardabil city in the academic year 2019-2020. The number of research samples was 40 people who were selected by the targeted sampling method and were randomly divided into two groups of self-compassion training (20 people) and a control group (20 people). In order to collect the data, the Self-concept clarity Scale (Campbell et al, 1996) and the levels of self-criticism scale (Thampson & Zuroff, 2004) were used. Eight 70-minute compassion training sessions were performed for the experimental group. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) test was used to analyze the data. Findings showed that self-compassion training had a significant effect on improving self-concept clarity (F=8.76, P< 0/01) and reducing comparison self-criticism (F=8.14, P< 0/01) and internal self-criticism (F=6.83, P< 0/01) was present in students with physical disabilities. Based on these results, it can be stated that this educational /therapeutic method can be used by school psychologists to improve the reduction of self-critical levels and improving Self-concept clarity in students with physical disabilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله self-compassion training, self-criticism levels, improving Self-concept clarity, physical disabilities

نویسندگان مقاله علی آسایش | Ali Asayesh
Ph.D in Psychology, Department of Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

سحر دخت محمد | Sahar Dokhtmohammad
M. A., Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.

آرزو سررشته دار | Arezou Sareshteh
M. A., Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5248-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات