این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۱۱۹-۱۲۸
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کاهش سطوح خودانتقادی و بهبود وضوح تصور از خود در دانشآموزان دارای معلولیت جسمانی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کاهش سطوح خودانتقادی و بهبود وضوح تصور از خود در دانشآموزان دارای معلولیت جسمانی بود. روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر متوسطه دوره اول شهر آستارا در سالتحصیلی 1400-1399 بودند. تعداد نمونه پژوهش 40 نفر بودند که به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آموزش شفقت به خود (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس وضوح تصور از خود (کامپبل و همکاران، 1996) و مقیاس سطوحخودانتقادی (تامپسون و زوروف، 2004) استفاده شد. برای گروه آزمایش هشت جلسه 70 دقیقهای آموزش شفقت به خود اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش شفقت به خود تأثیر معناداری بر بهبود وضوح تصور از خود درونی (01/0>, P76/8F=) و کاهش خودانتقادی مقایسهای (01/0>P 83/6F= ) و خودانتقادی درونی (01/0>, P83/6F= ) در دانشآموزان دارای معلولیت جسمانی داشت. براساس این نتایج میتوان بیان کرد این روش آموزشی/ درمانی میتواند از سوی روانشناسان مدارس به منظور بهبود کاهش سطوح خودانتقادی و بهبود وضوح تصور از خود در دانشآموزان دارای معلولیت جسمانی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش شفقت به خود، سطوح خودانتقادی، وضوح تصور از خود، معلولیت جسمانی.
عنوان انگلیسی
The effectiveness of self-compassion training on reducing self-criticism levels and improving Self-concept clarity in students with physical disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the effectiveness of self-compassion training on reducing self-critical levels and improving Self-concept clarity in students with physical disabilities. The method of this research was quasi-experimental with a pre-test-post-test design with the control group. The statistical population of the study included all first-grade high school students in Ardabil city in the academic year 2019-2020. The number of research samples was 40 people who were selected by the targeted sampling method and were randomly divided into two groups of self-compassion training (20 people) and a control group (20 people). In order to collect the data, the Self-concept clarity Scale (Campbell et al, 1996) and the levels of self-criticism scale (Thampson & Zuroff, 2004) were used. Eight 70-minute compassion training sessions were performed for the experimental group. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) test was used to analyze the data. Findings showed that self-compassion training had a significant effect on improving self-concept clarity (F=8.76, P< 0/01) and reducing comparison self-criticism (F=8.14, P< 0/01) and internal self-criticism (F=6.83, P< 0/01) was present in students with physical disabilities. Based on these results, it can be stated that this educational /therapeutic method can be used by school psychologists to improve the reduction of self-critical levels and improving Self-concept clarity in students with physical disabilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
self-compassion training, self-criticism levels, improving Self-concept clarity, physical disabilities
نویسندگان مقاله
علی آسایش | Ali Asayesh
Ph.D in Psychology, Department of Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
سحر دخت محمد | Sahar Dokhtmohammad
M. A., Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
آرزو سررشته دار | Arezou Sareshteh
M. A., Islamic Azad University, Ardabil Branch, Ardabil, Iran.
کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5248-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات