این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۱۹۵-۲۰۸
عنوان فارسی
بررسی رفتارهای قلدرانه بر اساس سبکهای فرزندپروری و دلبستگی: یک مطالعه مروری
چکیده فارسی مقاله
قلدری تجربهای فراگیر برای تمام کودکان و نوجوانان شناخته میشود که میتواند ناشی از متغیرهای شخصی، خانوادگی، مدرسهای و محیطهای گسترده باشد. در این مسیر نقش خانواده و اطرافیان بسیار مهم است. در همین راستا، پژوهش مروری حاضر با هدف بررسی رفتارهای قلدرانه بر اساس سبکهای فرزندپروری و دلبستگی انجام شد. در این مطالعه، مقالات منتشر شده پیرامون رفتارهای قلدرانه در کودکان و نوجوانان در طی سالهای 2008 تا 2020 مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور دستیابی به مستندات علمی مرتبط کلید واژههای Bullying Behaviors, Parenting Styles, Attachment Styles در عنوان و چکیده مقالات منتشر شده در پایگاههای علمی معتبر داخلی و بینالمللی نظیر SID، Magiran، Google Scholar، PubMed، Scopus و ScienceDirect مورد جستجو قرار گرفت و کلیه مقالات فارسی و انگلیسی مرتبط فهرست شدند. از مجموع 764 مقاله مرتبط منتشر شده تا سال 2020، 33 مقاله فارسی و انگلیسی واجد شرایط مرور شدند. نتایج مطالعات بررسی شده حاکی از نقش سبکهای فرزندپروری و دلبستگی در بروز رفتارهای قلدرانه داشت. براین اساس مشخص گردید نوجوانانی که دارای سبک دلبستگی ناایمن دوسوگرا و اجتنابی بودند، رفتارهای قلدرانه بیشتری از خود نشان میدهند. همچنین سبک فرزندپروری مستبدانه و سهلگیرانه یکی از عوامل مهم ایجاد رفتارهای قلدرانه نوجوانان شناخته شد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، توجه به عوامل مرتبط با سبک فرزندپروری و دلبستگی برای جلوگیری از رفتارهای قلدرانه اهمیت ویژهای دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتارهای قلدرانه، سبکهای فرزندپروری، سبکهای دلبستگی، مروری
عنوان انگلیسی
Bullying Behaviors Based on Parenting and Attachment Styles: A Review Study
چکیده انگلیسی مقاله
Bullying is a pervasive experience for all children and adolescents that can result from personal, family, school, and wider environments. In this way, the role of family and others is very important. In this regard, the present review study was conducted to investigate bullying behaviors based on parenting styles and attachment. In this study, published articles on bullying behaviors in children and adolescents from 2008 to 2020 were reviewed. In order to obtain related scientific documents, the keywords of Bullying Behaviors, Parenting Styles, Attachment Styles in the title and abstract of articles published in reputable domestic and international scientific databases such as SID, Magiran, Google Scholar, PubMed, Scopus, And ScienceDirect was searched and all related Persian and English articles were listed. Out of 764 related articles published by 2020, 33 qualified Persian and English articles were reviewed. The results of the studies indicated the role of parenting styles and attachment in the occurrence of bullying behaviors. Based on this, it was found that adolescents who had an ambivalent and avoidant insecure attachment style showed more bullying behaviors. Also, authoritarian and permissive parenting style was recognized as one of the important factors in creating bullying behaviors in adolescents. Based on the results of the present study, it is especially important to pay attention to the factors related to parenting style and attachment to prevent bullying behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Bullying Behavior, Parenting Style, Attachment Style, Review
نویسندگان مقاله
وحید حاجی علیانی | Vahid Hajialialiani
PhD Candidate in Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
ربابه نوری | Robabeh Nouri
Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Kharazmi, Tehran, Iran
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2435-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
مروری سیستماتیک
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات