این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۲۰۹-۲۲۰
عنوان فارسی
اثربخشی مداخله شناختی-رفتاری آنلاین بر اضطراب سلامت، حساسیت اضطراب و تشدید جسمانی حسی در افراد سالم با سطوح بالا اضطراب کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله
ویروس کرونا 2019 در حال تبدیل شدن به یک بیماری همهگیر است و سطوح مختلفی از اضطراب را در جمعیت افراد سالم به همراه داشته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر مداخله شناختی-رفتاری آنلاین بر اضطراب سلامت، حساسیت اضطراب و تشدید جسمانی حسی در افراد سالم با سطوح بالا اضطراب بیماری کووید-19 صورت گرفت. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون –پسآزمون با گروه در انتظار درمان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه گیلان با سطوح بالا اضطراب کووید-19 در سال تحصیلی 1400-1399 بود که بر طبق معیارهای تشخیصی اضطراب سلامت در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی-نسخه پنجم در نظر گرفته شدند. از این میان، 60 شرکتکننده به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30=n) و در انتظار درمان (30=n) گمارده شدند. 8 جلسه مداخله شناختی-رفتاری برای گروه آزمایش تهیه شد. ابزارهای پژوهش شامل سنجه کوتاه اضطراب سلامت (HAI) سالکوسکیس و همکاران، شاخص حساسیت اضطرابی (ASI) تیلور و همکاران، مقیاس تشدید جسمانی حسی (SSAS) بارسکی و همکاران بودند. نتایج نشان داد که مداخله شناختی-رفتاری منجر به کاهش اضطراب سلامت، حساسیت اضطراب و تشدید جسمانی حسی شرکتکنندگان گروه آزمایش شد (01/0 >p). با توجه به یافتههای پژوهش، مداخله شناختی-رفتاری با تاکید بر کاهش ارزیابی منفی، باورهای فاجعهآمیز و اغراقسازی، میتواند روشی موثر در کاهش اضطراب کووید-19 در جمعیت افراد سالم باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کووید-19، اضطراب سلامت، حساسیت اضطراب، تشدید جسمانی حسی
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Online Cognitive-Behavioral Intervention on Health Anxiety, Anxiety Sensitivity, and Somatosensory Amplification of Healthy Individuals with High levels of COVID-19 Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله
Coronavirus 2019 is becoming pandemic and has caused varying levels of anxiety in the healthy population. The purpose of this study was to investigate the effect of the online cognitive-behavioral intervention on health anxiety, anxiety sensitivity, and somatosensory amplification in healthy participants with high levels of COVID-19 anxiety. The present study was a semi-experimental study with pre-test and post-test design with the control group. The statistical population of the study included all students of Guilan University with high levels of Covid-19 anxiety in the academic year 2020-2021, which were included in accordance to principles of diagnosis of health anxiety in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-Fifth Edition. 60 participants were selected by convenience sampling method and randomly assigned to either experimental (n = 30) and Waiting for treatment (n = 30) groups. 8 sessions of cognitive-behavioral intervention were provided for the experimental group. Research instruments were Short Health Anxiety Inventory Salkovskis et al, Anxiety Sensitivity Taylor et al, and Somatosensory Amplification Scale Barsky et al. The results showed that cognitive-behavioral intervention led to a decrease in health anxiety, anxiety sensitivity, and somatosensory amplification in the experimental group (p< 0.01). According to the findings of the study, cognitive-behavioral intervention with emphasis on reducing negative appraisal, catastrophic beliefs, and exaggeration can be an effective way to reduce COVID-19 anxiety in a healthy population.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
COVID-19, health anxiety, anxiety sensitivity, somatosensory amplification
نویسندگان مقاله
رضا شباهنگ | Reza Shabahang
M.A in General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
فرزین باقری شیخانگفشه | Farzin Bagheri Sheykhangafshe
PhD Candidate in Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
مریم سعیدی | Maryam Saeedi
M.A. in Personality Psychology, Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
مائده پورطهماسبی حسن کیاده | Maedeh Pourtahmasbi Hasankiadeh
M.A Student in Psychology and Education of Exceptional Children, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
شهرام اصحابی | Shahram Ashabi
Master of Clinical Psychology, Lahijan Branch, Islamic Azad University, Lahijan, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1605-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات