این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۳۵-۴۴
عنوان فارسی
رابطه استحکام من با جرأت مندی: نقش تعدیل کننده بهشیاری
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلکننده بهشیاری در رابطه استحکام من با جرأتمندی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 97-98 بود. نمونه آماری شامل 301 دانشجو بود که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا به پرسشنامههای جرأتمندی راتوس (راتوس، 1973)، استحکام من (بشارت، 1386) و بهشیاری براون و رایان (براون و رایان، 2003) پاسخ دهند. یافتههای حاصل نشان دادند که بین جرأتمندی با استحکام من و جرأتمندی با بهشیاری رابطه مثبت معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که بهشیاری نمیتواند به عنوان عامل تعدیل کننده در رابطه استحکام من با جرأتمندی اثر گذار باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جرأت مندی، استحکام من، بهشیاری، مهار من، تاب آوری من
عنوان انگلیسی
The relationship between ego strength and assertiveness: moderating role of mindfulness
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to examine the moderating effect of mindfulness on the relationship between ego strength and assertiveness. The statistical population of the present study included all students of Tehran University in 2018. The statistical sample was Three hundred and one students who were selected by the cluster sampling method. All participants were asked to complete the Rathus Assertiveness Schedule (Rathus, 1973), Ego Strength Scale (Besharat, 2007), and Mindful Attention Awareness Scale (Brown and Ryan, 2003). The results indicated that assertiveness had a significant positive association with ego strength and mindfulness. The results of regression analysis indicated that mindfulness has no moderating effect on the relationship between assertiveness and ego strength.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
assertiveness, ego strength, mindfulness, ego control, ego resiliency
نویسندگان مقاله
مهدی شمسی جی | Mehdi Shamsijey
M. A. in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
رضا پورحسین | Reza Pourhosein
Associate Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
اعظم نوفرستی | Azam Noferesti
Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2053-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات