این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۳۵-۴۴

عنوان فارسی رابطه استحکام من با جرأت مندی: نقش تعدیل کننده بهشیاری
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل­کننده بهشیاری در رابطه استحکام من با جرأت­مندی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 97-98 بود. نمونه آماری شامل 301 دانشجو بود که با روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا به پرسشنامه­های جرأت­مندی راتوس (راتوس، 1973)، استحکام من (بشارت، 1386) و بهشیاری براون و رایان (براون و رایان، 2003) پاسخ دهند. یافته­های حاصل نشان دادند که بین جرأت­مندی با استحکام من و جرأت­مندی با بهشیاری رابطه مثبت معنا­دار وجود دارد. نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که بهشیاری نمی­تواند به عنوان عامل تعدیل کننده در رابطه استحکام من با جرأت­مندی اثر گذار باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جرأت مندی، استحکام من، بهشیاری، مهار من، تاب آوری من

عنوان انگلیسی The relationship between ego strength and assertiveness: moderating role of mindfulness
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to examine the moderating effect of mindfulness on the relationship between ego strength and assertiveness. The statistical population of the present study included all students of Tehran University in 2018. The statistical sample was Three hundred and one students who were selected by the cluster sampling method. All participants were asked to complete the Rathus Assertiveness Schedule (Rathus, 1973), Ego Strength Scale (Besharat, 2007), and Mindful Attention Awareness Scale (Brown and Ryan, 2003). The results indicated that assertiveness had a significant positive association with ego strength and mindfulness. The results of regression analysis indicated that mindfulness has no moderating effect on the relationship between assertiveness and ego strength.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله assertiveness, ego strength, mindfulness, ego control, ego resiliency

نویسندگان مقاله مهدی شمسی جی | Mehdi Shamsijey
M. A. in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

رضا پورحسین | Reza Pourhosein
Associate Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

اعظم نوفرستی | Azam Noferesti
Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2053-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات