این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۶۵-۷۶

عنوان فارسی مدل معادلات ساختاری رابطه بین سبک های دلبستگی و پریشانی روانشناختی : نقش واسطه‌ای طرحواره‌های هیجانی
چکیده فارسی مقاله افسردگی و اضطراب جزء رایج ترین اختلالات روانشناختی هستند که علاوه بر تحمیل هزینه های گزاف بر فرد و جامعه با بسیاری از اختلالات روانشناختی نیز همپوشانی دلرند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای طرحواره های هیجانی در رابطه بین سبک‌های دلبستگی و پریشانی روان‌شناختی بود. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویانی بود که در سال تحصیلی 99-1398 در دانشکده­های علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی تحصیل می‌کردند و از این تعداد، 154 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. همه افراد به پرسشنامه­های سبک‌های دلبستگی کالینز و ریدز (کالینز و رید، 1990)، مقیاس افسردگی اضطراب استرس (لاویباند و لاویباند، 1995) و پرسش نامه طرحواره های هیجانی (لیهی، 2002)  پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها و تعیین اثر غیرمستقیم از آزمون میانجی‌گری سوبل استفاده شد. نتایج نشان داد که طرحواره های هیجانی سازگار در رابطه بین سبک‌های دلبستگی ایمن و ناایمن و پریشانی روانشناختی نقش واسطه‌ای ایفا می‌کنند (05/0p≤). میان سبک‌های دلبستگی و پریشانی روانشناختی با درنظر گرفتن طرحواره های هیجانی به‌عنوان عامل واسطه‌ای رابطه غیرمستقیم وجود دارد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان پیشنهاد نمود که برای درمان افسردگی و اضطراب به‌طور همزمان به ترمیم و بهبود سبک‌های دلبستگی و طرحواره های هیجانی پرداخته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طرحواره‌های هیجانی، سبک‌های دلبستگی، پریشانی روان‌شناختی

عنوان انگلیسی Structural Equation Model of the Relationship between Attachment styles and Psychological Distress: The Mediating role of Emotional Schemas
چکیده انگلیسی مقاله Depression and anxiety are among the most common psychological disorders that, in addition to imposing exorbitant costs on the individual and society, also overlap with many psychological disorders. This study aimed to investigate the mediating role of emotional schemas in the relationship between attachment styles and psychological distress. This research was descriptive-correlational.  The statistical population included students who were studying in the Faculty of Educational Sciences and Psychology of Tehran and Shahid Beheshti Universities in the academic year 2019-2020, and 154 of them were selected by convenience sampling method. All subjects in the sample answered three questionnaires: Revised Adult Attachment Scale Questionnaire (Collins and Reed, 1990), Depression Anxiety Stress Scale (Laviband and Laviband, 1995), and the Leahy Emotional Schema Scale (Leahy, 2002)... A Sobel mediation test was used to analyze the data and to determine the indirect effect. The results showed that adaptive emotional schemas play a mediating role in the relationship between secure and insecure attachment styles and psychological distress (p≤0.05). There is an indirect relationship between attachment styles and psychological distress by considering emotional schemas as mediating factors. According to the results of the present study, it can be suggested that for the treatment of depression and anxiety, simultaneously repair and improve attachment styles and emotional schemas.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله emotional schemas, attachment styles, psychological distres

نویسندگان مقاله نیلوفر فارسیجانی | Niloufar Farsijani
M.A in Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

حسین پورشهریار | Hossein Pourshahriar
Assistant professor, Department of Applied Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی بکاربسته دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.

الناز ملحی | Elnaz Melhi
PhD candidate in psychology, faculty of psychology and and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
کاندیدای دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

فاطمه رضواندل رمزی | Fatemeh Rezvandel Ramzi
M.A student in psychology, faculty of psychology and educational science, The university of Shahid Beheshti, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3567-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات