این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۷۷-۸۸

عنوان فارسی نقش قدرت ایگو و دشواری تنظیم هیجان در پیش بینی رفتار خود آسیبی بدون قصد خودکشی در دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط قدرت ایگو و دشواری تنظیم هیجان با رفتارهای خود آسیبی بدون قصد خود کشی در دانش آموزان است. پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی- توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن تمامی دانش آموزان دبیرستانی دوره دوم شهر اردبیل بودند که از میان آنان تعداد 197 دانش آموز (102 پسر و 95 دختر) از چهار دبیرستان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های قدرت ایگو مارک استروم و همکاران (1997)، دشواری تنظیم هیجان گرتز و رومر (2004) و پرسشنامه آسیب به خود سانسون، ویدرمن و سانسون (1998) استفاده شد. پس از جمع آوری اطلاعات، داده‌ها با استفاده آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که رفتارهای خود آسیبی با مولفه‌های امید، اراده، شایستگی و هدف از قدرت ایگو رابطه منفی معنادار و با مولفه‌های عدم پذیرش، دشواری در مهار و فقدان آگاهی هیجانی از دشواری تنظیم هیجان رابطه مثبت و معنادار دارد (01/0 >P). همچنین مولفه‌های امید، شایستگی و هدف از قدرت ایگو و مولفه از دشواری در مهار از دشواری تنظیم هیجان توانستند رفتارهای خود آسیبی را به صورت معنادار پیش بینی نمایند. بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده قدرت ایگو و دشواری تنظیم هیجان با احتمال وقوع رفتارهای خود آسیبی مرتبط بوده و لازم است که در تدوین برنامه‌های مداخله‌ای و پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خود آسیبی بدون قصد خود کشی، قدرت ایگو ، دشواری تنظیم هیجان

عنوان انگلیسی The Role of Ego Strengths and Difficulties in Emotion Regulation in predicting Non- Suicidal Self-Injury Behavior in Students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the relationship between Ego strengths and Difficulties in Emotion Regulation with Non- Suicidal Self Injury behaviors in high school students. This study is a cross-sectional descriptive correlational and its statistical population was all high school students in Ardabil, which 197 students (102 boys and 95 girls) from four high schools selected using multi-stage cluster sampling method. In order to collect data, psychosocial inventory of  Ego strengths by Markstrom et al (1997), Difficulties in Emotion Regulation Scale by Gratz and Roemer (2004), and self-injury questionnaire by Sansone, Wiederman, and Sansone (1998) were used. After data collection, data were analyzed using, Pearson correlation test and stepwise regression. The results showed that self-injury behaviors have a significant negative relationship with components of hope, will, competence, and purpose of Ego strengths and have a significant positive relationship with components of rejection, difficulty in controlling, and lack of emotional awareness of difficulty in regulating emotion (p< 0.01). Also, components of hope, competence, and purpose of Ego strengths and the component of difficulty in controlling Difficulties in Emotion Regulation were able to predict self-injury behaviors. Therefore, according to this result, ego strengths and Difficulties in Emotion Regulation are related to the possibility of self-injury behaviors and It is necessary to be considered in the development of intervention and prevention programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله non- suicidal self injury, ego strengths, self-control, difficulties in emotion regulation

نویسندگان مقاله نیلوفر میکاییلی | Niloofar Mikaeeli
Professor of Psychology, Department of psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

پریسا مرادی کلارده | Parisa Moradikelardeh
Ph.D student, Department of psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3781-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات