این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱۰۹-۱۲۲
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش سبک زندگی متناسب با دوران covid-۱۹ بر سلامت روان و رعایت پروتکلهای بهداشتی: کاربرد مدل بزنف
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش سبک زندگی متناسب با دوران کووید-19 (مبتنی بر مدل بزنف) بر سلامت روان و رعایت پروتکلهای بهداشتی دانشآموزان بود. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه نهم دبیرستان ابنسینا در شهرستان بوکان در سال تحصیلی 1399-1400 بود. از میان آنها، 30 نفر به شیوه نمونهگیری به صورت در دسترس وارد پژوهش شدند و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) قرار گرفتند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلر (1979) و پرسشنامه محققساخته رعایت پروتکلهای بهداشتی گردآوری شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیره، تفاوت معنادار میان گروه آزمایش و کنترل را در متغیر سلامت روان و زیرمؤلفههای آن و متغیر رعایت پروتکلهای بهداشتی نشان داد (05/0P<). بر اساس یافتههای پژوهش میتوان از آموزش گروهی سبک زندگی مبتنی بر مدل بزنف برای افزایش سلامت روان و رعایت پروتکلهای بهداشتی دانشآموزان در دوران همهگیری کووید-19 استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک زندگی، کووید-19، سلامت روان، رعایت پروتکلهای بهداشتی
عنوان انگلیسی
The effectiveness of Covid-19 Lifestyle Training on Mental Health and Adherence to Health Protocols: Application of BASNEF Model
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present research was to study the effectiveness of lifestyle training appropriate to the Covid-19 era (based on the BASNEF model) on the mental health of and adherence to health protocols by the students. This was a quasi-experimental study with pretest-posttest and a control group. The population consisted of all ninth-grade students at Ibn Sina high school in Boukan in the academic year 2019-2020. Among them, 30 people entered the study by convenience sampling method and were randomly divided into two experimental and control groups (15 people each). Research data were collected using the Mental Health Questionnaire (Goldberg and Hiller, 1979) and the researcher-made health Protocol Adherence Questionnaire. The results of multivariate analysis of covariance showed a significant difference between the experimental and control groups in mental health and its sub-components and adherence to health protocols (P < 0.05). Based on the research findings, lifestyle training based on the BASNEF model can be used to increase mental health and adherence to health protocols during the Covid-19 epidemic.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
lifestyle, Covid-19, mental health, Observance of health protocols.
نویسندگان مقاله
صباح عبدی | Sabah Abdi
M.A of Educational Psychology, Education teacher, Boukan, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دبیر آموزش و پرورش، بوکان، ایران.
ارسطو عبداله پور | Arastoo Abdullahpoor
M.A of Educational Psychology, Education teacher, Boukan, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دبیر آموزش و پرورش، بوکان، ایران.
رشید احمدی فر | Rashid Ahmadifar
Assistant Professor, Department of Sociology, Farhangian University, Sanandaj, Iran.
استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران.
فاروق سواره | Farough Savare
M.A of Education Management, Education teacher, Piranshahr, Iran.
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دبیر آموزش و پرورش، پیرانشهر، ایران.
منصور آراد | Mansour Arad
M.A of nursing, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4842-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات