این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱۳۳-۱۴۲
عنوان فارسی
اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر شرم درونیشده و ترس از شکست دانش آموزان دختر
چکیده فارسی مقاله
همزمانی بلوغ با دوره انتقال به دبیرستان چالشی مهم برای دانشآموزان ششم ابتدایی در ایران است که میتواند به پیدایش احساسات منفی مانند شرم و ترس از شکست در دختران منجر میشود. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شرم درونیشده و ترس از شکست دختران پایه ششم بود. پژوهش حاضر یک طرح نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه ششم مدارس ابتدایی شهر بابل استان مازندران در سال تحصیلی 98-1397 بود که 30 نفر از آنها بر اساس شرایط ورود به پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس شرم درونیشده (فرگوسن و همکاران، 2000) و پرسشنامه ترس از ارزیابی شکست عملکرد (کانروی، 2002) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. گروه آزمایشی 8 جلسه 60 دقیقهای درمان پذیرش و تعهد بهصورت هفتگی دریافت کردند، درحالیکه گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش شرم درونی (001/0>p؛ 94/36=F) و ترس از شکست (001/0>p؛ 50/34=F) مؤثر بوده است. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند بهعنوان مداخلهای مؤثر جهت کاهش ترس از شکست و شرم درونیشده دانشآموزان دختر استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان پذیرش و تعهد، شرم درونیشده، ترس از شکست
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on internalized Shame and fear of failure in female students at elementary school
چکیده انگلیسی مقاله
Puberty coincides with the transition to high school is an important challenge for Sixth-grade students in Iran that can lead to negative emotions such as shame and fear of failure in girls. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on internalized shame and fear of failure in sixth-grade girls. The present study was a quasi-experimental research with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study included all sixth-grade female students of primary schools in Babol, Mazandaran province in the academic year 1397-98, 30 of whom were selected based on the inclusion criteria by convenience sampling method and randomly divided into experimental and control groups. The Internalized Shame Scale (Ferguson et al., 2000) and the Performance Failure Appraisal Inventory (Conroy, 2002) were used to collect data in pre-test and post-test. The experimental group received eight 60-minute sessions of acceptance and commitment therapy weekly, while the control group did not receive training. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed that group therapy based on acceptance and commitment was effective in reducing internal shame (p < 0.001; F = 36.94) and fear of failure (p < 0.001; F = 34.50). Based on the findings of this study, it can be said that acceptance and commitment therapy can be used as an effective intervention to reduce the fear of failure and internalized shame of female students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Acceptance and commitment therapy, Internalized shame, Fear of failure
نویسندگان مقاله
الهام حاج اکبری | Elham Haj Akbari
M. A., Islamic Azad University, Sari Branch, Mazandaran, Iran.
کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران.
قدرت الله عباسی | Ghodrat Allah Abbasi
Ph.D., Islamic Azad University, Sari Branch, Mazandaran, Iran.
دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5021-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات