این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۳۵-۴۶
عنوان فارسی
اعتباریابی مقیاس رضایت تحصیلی لنت در دانش آموزان ایرانی
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف اعتباریابی مقیاس رضایت تحصیلی در دانشآموزان ایرانی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع اعتباریابی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان متوسطه دوره اول ناحیه دو قم در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از بین آنها 310 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای رضایت تحصیلی (لنت و همکاران، 2005) و جهتگیری اهداف پیشرفت (الیوت و مکگریگور، 2001) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیلعاملی اکتشافی و تأییدی و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس دارای یک عامل است. ضریب آلفای کرونباخ برابر با 81/0 محاسبه گردید. نتایج همبستگی بین مؤلفههای رضایت تحصیلی با جهتگیری اهداف پیشرفت نشان داد که بین رضایت تحصیلی با تمام مولفههای جهتگیری اهداف پیشرفت رابطه معناداری وجود دارد )01/0 .(p< با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که مقیاس رضایت تحصیلی لنت در جامعه ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است و میتواند به عنوان ابزار پژوهشی در مطالعات روانشناسی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتباریابی، مقیاس رضایت تحصیلی لنت، دانش آموزان
عنوان انگلیسی
Validation of Lent Academic Satisfaction Scale in Iranian students
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to validate the academic satisfaction scale in Iranian students. The present study was descriptive and validation type. The statistical population of the study included first-year high school students in District 2 of Qom in the academic year 2016-2017. 310 students selected by convenience methods and answered Academic Satisfaction Scale (ASS, Lent, et al, 2005) and Achievement Goal Orientation Questionnaire (AGO, Elliot & McGregor, 2001). Exploratory and confirmatory factor analysis and Pearson correlation were used to analyze the data. The results of the factor analysis showed that this scale has one factor. Cronbach's alpha coefficient was 0.81. There was a significant relationship between all the components of Achievement Goal Orientation and academic satisfaction (p< 0.01). Based on the results, it can be concluded that ASS in Iranian students has sufficient validity and reliability and can be used as a research tool in psychological and educational studies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
validation, Lent academic satisfaction scale, students.
نویسندگان مقاله
محمد ستایشی اظهری | Mohamad Setayeshi Azhari
PhD Student in Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
سما سادات | Sama Sadat
PhD in Educational Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
حسن میرزاحسینی | Hasan Mirzahoseini
Assistant Professor, Islamic Azad University of Qom, Qom, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2849-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانسنجی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات