این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۴۷-۵۴

عنوان فارسی اثربخشی گروه‌درمانی شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب جدایی در کودکان کم‌شنوا
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروه­درمانی شناختی-رفتاری (CBT) بر کاهش اضطراب جدایی در کودکان کم‌شنوا بود. روش پژوهش مطالعه حاضر از نوع نیمه­تجربی است که در آن از طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه‌ی آماری شامل کلیه کودکان کم­شنوا 6 تا 12 ساله تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان کامیاران در سال 1397 بود. 26 نفر از کودکانی که نمره بالاتر از نقطه برش را در زیرمقیاس اختلال اضطرابی جدایی در پرسشنامه علائم مرضی کودکان کسب کرده بودند، به صورت تصادفی در گروه آزمایش (13 نفر) و گروه گواه (13 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت آموزش مهارت‌های مبتنی بر CBT قرار گرفت. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تفاوت معنی­داری بین گروه آزمایش و گواه در نمرات اضطراب جدایی در پیش­آزمون و پس­آزمون را نشان داد (001/0p<). بنابراین می­توان گفت که آموزش مهارت‌های مبتنی بر CBT موجب کاهش اضطراب جدایی در کودکان کم‌شنوا می­شود و به عنوان یک مداخله درمانی سودمند برای کودکان کم‌شنوا در مراکز بهزیستی و درمانی توصیه می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان شناختی-رفتاری، اضطراب جدایی، کودکان، کم‌شنوایی

عنوان انگلیسی The effectiveness of Cognitive-behavioral group therapy on reducing separation anxiety in children with hearing impairment
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of cognitive-behavioral therapy (CBT) on reducing separation anxiety in children with hearing impairment. The present study is a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with the control group. The statistical population composed of all 6-12-years-old children with hearing impairment, covered by the Kamyaran Welfare Office in 2018. 26 Children who had earned a Score above the cut-off point in the separation anxiety disorder scale in the Child Abnormal Symptoms Inventory were selected and randomly assigned to the experimental group (n=13) and the control group (n=13). The experimental group received CBT skills training in 12 weekly sessions. Data were analyzed using analysis of covariance. The results showed a significant difference between experimental and control groups in pre-test and post-test (p < 0.001). Therefore, cognitive-behavioral therapy can reduce separation anxiety in children with hearing impairment and is recommended as a beneficial treatment intervention for hearing-impaired children in Welfare and medical centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cognitive-behavioral therapy, separation anxiety, children, Hearing impairment

نویسندگان مقاله مهدی شریفی | Mehdi Sharifi
Ph.D student of Rehabilitation counseling, Department of Counseling and Student Research Committee, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره توانبخشی، گروه آموزشی مشاوره و کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

دانا محمد امین زاده | Dana Mohammad Aminzadeh
M.A in counselling, Faculty of Psychology & Education, Allameh Tabataba&apos;i University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

شفیق مهربان | Shafigh Mehraban
Ph.D student of Rehabilitation counseling, Department of Counseling, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره توانبخشی، گروه آموزشی مشاوره، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3613-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات