این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۵۵-۶۴
عنوان فارسی
پیشبینی رفتار پرخطر بر اساس تمایزیافتگیخود و مشکلات بینفردی در دانشجویان دختر
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر پیشبینی رفتارهای پرخطر بر اساس تمایزیافتگی خود و مشکلات بینفردی در دانشجویان دختر است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان بودند که از آن میان 100 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس خطرپذیری (زادهﻣﺤﻤﺪی و همکاران، 2011)، پرسشنامه تمایز یافتگی خود- فرم کوتاه (درک، 2011) و پرسشنامه مشکلات بینفردی (بارخام و همکاران، 1996) بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون گام به گام انجام گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که پرخاشگری به طور مثبت و معنادار قادر به پیشبینی رانندگی پرخطر، خشونت و مصرف الکل است. صراحت و مردمآمیزی به طور مثبت و معنادار قادر به پیشبینی روابط جنسی است. گشودگی به طور منفی و معنادار قادر به پیشبینی مصرف مواد مخدر و مصرف الکل است. از بین ابعاد تمایزیافتگی خود، جایگاه من به طور منفی و معنادار قادر به پیشبینی خشونت است و گریز عاطفی به طور منفی و معنادار قادر به پیشبینی دوستی با جنس مخالف است. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که تمایز یافتگی خود و مشکلات بینفردی باید برای برنامهریزی جهت کاهش و یا جلوگیری از بروز رفتارهای پرخطر مدنظر قرار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار پرخطر، تمایزیافتگی خود، مشکلات بینفردی، دانشجویان دختر
عنوان انگلیسی
Predicting high-risk behavior based on self-differentiation and interpersonal problems in female students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to predict High-risk behavior based on self-differentiation and interpersonal problems. The research population consisted of female students of Isfahan University. 100 students were selected by multistage cluster sampling. The research method is a descriptive correlation. The research tools include of Risk-Taking Scale (Zadehmohamady et al, 2011), Differentiation of Self Inventory-Short Form (Drake, 2011), and Inventory of Interpersonal Problems (Barkham et al, 1996). The Data analysis was performed using stepwise regression analysis. The results of the regression analysis showed that aggression can positively and significantly predict high-risk driving, violence, and alcohol consumption. Assertiveness and sociability are able to positively and significantly predict sexual relations. Openness can negatively and significantly predict using drugs and alcohol. Among the dimensions of self-differentiation, I-position is negatively and significantly able to predict violence and the emotional cut-off is negatively and significantly able to predict cross-sex friendship. Based on the results, it can be concluded that self-differentiation and interpersonal problems should be considered for planning to reduce or prevention of high-risk behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
High-risk behavior, Self-differentiation, Interpersonal problems, Female Students.
نویسندگان مقاله
مهرنوش پورسعید اصفهانی | Mehrnoosh Poursaeid Esfahani
PhD student in psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
حمیده شریفی | Hamideh Sharifi
M.A of family counseling, Department of counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
ناهید اکرمی | Nahid Akrami
Assistant Professor of Psychology, Department of psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4043-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات