این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۷۷-۸۸
عنوان فارسی
اثربخشی موسیقیدرمانی بر توجه پایدار و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی موسیقیدرمانی بر توجه پایدار و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی مراجعهکننده به مراکز روانشناختی شهر گرگان در بهار 1399 بود. از بین آنها 30 نفر بهصورت در دسترس انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل آزمون رنگ - واژه استروپ (مکلئود، 1996) و آزمون عملکرد مداوم (رازولد و همکاران، 1956) بود. برای گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقهای برنامه موسیقیدرمانی ارائه شد ولی گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری نشان داد موسیقیدرمانی بر بهبود توجه پایدار و توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی مؤثر است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت موسیقیدرمانی از طریق تحریکات ریتمیک منجر به افزایش توجه پایدار و توجه انتخابی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موسیقی درمانی، توجه پایدار، توجه انتخابی، اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Music Therapy on Sustained Attention and Selective Attention in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of music therapy on sustained attention and selective attention in children with attention deficit hyperactivity disorder. The research method was quasi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all children with attention deficit-hyperactivity disorder who referred to psychological centers in Gorgan in the 2020 year. 30 people were selected by convenience sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Measurement tools included the Stroop Color-Word Test (Mc Leod, 1996) and the Continuous Performance Test (Razold et al, 1956). The experimental group received 12 60-minute sessions of music therapy, but the control group did not receive any intervention. The results of univariate and multivariate analysis of covariance showed that music therapy is effective in improving sustained attention and selective attention in children with attention deficit-hyperactivity disorder. Therefore, it can be concluded that music therapy through rhythmic stimulation has led to an increase in sustained attention, selective attention, and auditory sensitivity in children with attention deficit- hyperactivity disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Music Therapy, Sustained Attention, Selective Attention, Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder
نویسندگان مقاله
عاطفه درویشی | Atefe Darvishi
M.A. of Clinical Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران.
طاهره السادات میرقائمی | TaherehAlSadat Mirghaemi
Ph.D. in Psychology of children and adolescents with special needs, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
محبوبه طاهر | Mahboobe Taher
Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
استادیار گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4107-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات