این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۸۹-۱۰۰

عنوان فارسی اهمال‌کاری: نقش پیش بین خطا‌های شناختی و کمال‌گرایی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، پیش­بینی اهمال­کاری از طریق خطاهای شناختی و کمال­گرایی است. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دبیرستانی شرق شهر تهران در سال تحصیلی 94- 1393 بودند. 280 نفر از آنها با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه خطا‌های شناختی منفی  (لیتنبرگ  و همکاران، 1985)، مقیاس چندبعدی کمال‌گرایی (هویت و فلت، 1991) و پرسشنامه اهمال­کاری رفتاری (لِی، 1986) استفاده شد. نتایج با روش تحلیل همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون تی مستقل تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد اهمال­کاری با انواع خطاهای شناختی رابطه مثبت معنادار دارد. همچنین اهمال­کاری با کمال­گرایی خودمدار و جامعه­مدار به ترتیب رابطه مثبت و منفی معنادار دارد (01/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که خطاهای شناختی و کمال­گرایی خودمدار می­توانند 5/15 درصد از واریانس اهمال‌کاری را پیش­بینی کنند (01/0>p).   نتایج آزمون تی مستقل هم نشان داد که نمرات دختران و پسران در هیچ ‌یک از متغیرها تفاوت معناداری ندارد (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اهمال‌کاری، خطا‌های شناختی، کمال‌گرایی

عنوان انگلیسی Procrastination: The role of prediction cognitive errors and perfectionism
چکیده انگلیسی مقاله The present study aims to predict procrastination through cognitive errors and perfectionism. The present research method is a descriptive correlation. The statistical population included all high school students in the east of Tehran in the academic year 1393-94, among whom 280 were selected by Simple Random Sampling. To collect data, the negative cognitive errors questionnaire (Leitenberg et al., 1985), Multidimensional Perfectionism Scale (Hewitt & Flett, 1991), and behavioral procrastination questionnaire (Lay, 1986) was used. The results were analyzed using Pearson correlation analysis, multiple regression, and independent t-test. The results showed that there was a positive and significant relationship between all cognitive errors and procrastination (p< 0.01). Also, procrastination has a positive significant relationship with self-oriented perfectionism and a negative significant relationship with social-oriented perfectionism (p< 0.01). The regression analysis results showed that cognitive errors and self-oriented perfectionism can predict 15.5% of procrastination variance. Independent T-test showed that there was no significant difference between girls' and boys' scores in any of the variables (p>0.05).  These results clarify the importance of cognitive errors and perfectionism in procrastination, and therapists and designers of workshops and cognitive-based training programs can use these findings to enrich their interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Procrastination, Cognitive errors, Perfectionism

نویسندگان مقاله قباد حق محمدی شراهی | Ghobad Haghmohamadisharahi
M.A of General Psychology, Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran (Alborz), Iran.
کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران (شعبه البرز)، ایران.

زهره استوار | Zohreh Ostovar
Assistant Professor of Psychology, Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran (Alborz), Iran.
استادیار روان‌شناسی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران (شعبه البرز)، ایران.

حامد برماس | Hamed Bermas
Assistant Professor of Psychology, Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran (Alborz), Iran.
استادیار روان‌شناسی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران (شعبه البرز)، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4299-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات