این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۶۱-۱۷۰
عنوان فارسی
شناسایی مولفه های آموزشی مبتنی بر تربیت اخلاق جنسی در دوره متوسطه دوم
چکیده فارسی مقاله
یکی از تغییرات مهم در طول زندگی، رشد جنسی است و لازمهی هدایت آن، برخورداری از اخلاق جنسی است. هدف این پژوهش، شناسایی، طراحی و اعتباریابی مؤلفههای آموزشی مبتنی بر تربیت اخلاق جنسی در دوره متوسطه دوم بود. پژوهش حاضر با استفاده از طرح پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. سپس بر اساس مؤلفههای دست آمده، پرسشنامه 73 گویهای ساخته شد. نمونه آماری در بخش کمی شامل 375 نفر از متخصصان حوزه برنامه درسی و اساتید علوم تربیتی، معاونان و مدیران آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و همچنین اعضای هیات علمی و متخصصین حیطه اخلاق بودند. به منظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش تحلیل عاملی تأییدی و رویکرد مدلسازی معادله ساختاری استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل مضمون منجر به طراحی مدل آموزشی مبتنی بر تربیت اخلاق جنسی با چهار مضمون سازماندهنده اهداف، محتوا، روشهای یادهی-یادگیری و ارزشیابی و 19 مضمون پایه گردید. یافتهها نشان داد که ابزار سنجش از اعتبار عاملی برخوردار بود. همچنین مقادیر مربوط به برآورد ضریب آلفای کرونباخ، به منظور سنجش همبستگی درونی مضامین پایه بالاتر از 7/0 شد، در نتیجه ابزار سنجش مربوط به این مفاهیم از دقت اندازهگیری کافی برخوردار بود. بر اساس یافتههای حاضر میتوان بیان نمود که گنجاندن مؤلفههای آموزشی مبتنی بر تربیت اخلاق جنسی میتواند در تربیت اخلاق جنسی در بین دانشآموزان دوره متوسطه دوم مفید فایده واقع گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تربیت جنسی، اخلاق جنسی، دانش آموزان، متوسطه دوم.
عنوان انگلیسی
Identifying educational components based on sexual ethics training in secondary school
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important life changes is sexual development and the need for its guidance is sexual morality. This study aimed to identify, design, and validate educational components based on sexual ethics training in secondary high school. The present study was conducted using a mixed exploratory research design. In the qualitative part, the thematic analysis method was used with an inductive approach, and in the quantitative part, the descriptive survey method was used. Then, a 73-item questionnaire was constructed based on the obtained components. The statistical sample in the quantitative section included 375 specialists in the field of curriculum and professors of educational sciences, deputies, and directors of education in Khorasan Razavi province, and faculty members and experts in the field of ethics. To analyze the data, a confirmatory factor analysis method was used. Findings from content analysis led to the design of an educational model based on sexual ethics training with four main themes (targets, content, teaching-learning methods, and evaluation) and 19 basic themes. Findings showed that the measurement tool had factor validity. Also, the values related to estimating Cronbach's alpha coefficient to measure the internal correlation of basic themes were higher than 0.7, so the measuring tool related to these concepts had sufficient measurement accuracy. Based on the present findings, it can be stated that the inclusion of educational components based on sexual ethics education can be useful in sexual ethics education among high school students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Sex education, sexual ethics, students, high school.
نویسندگان مقاله
سوسن بلالی | Sousan Balali
Ph.D student, Department of educational management , Bojnourd branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran.
دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی،واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد،ایران.
محبوبه سلیمان پور عمران | Mahboube Soleimanpouromran
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Bojnourd branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran.
استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد،ایران.
رویا افراسیابی | Roya Afrasyabi
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Bojnourd branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran.
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
بهرنگ اسماعیلی شاد | Behrang Esmaeeli shad
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Bojnourd branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran.
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1240-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی دینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات