این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱-۱۴
عنوان فارسی
ساخت و اعتباریابی مقدماتی " مقیاس صرفه جویی برق مبتنی بر ارتقای جایگاه اجتماعی"
چکیده فارسی مقاله
به نظر میرسد برای برخی از افراد، جایگاه اجتماعی عاملی اثرگذار بر میزان صرفهجویی برق است. هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی مقیاس صرفهجویی برق مبتنی بر ارتقای جایگاه اجتماعی بود. برای انجام پژوهش ابتدا با استفاده از نظریات مرتبط، اقدام به تهیه گویههای مقیاس شد. برای بررسی ویژگیهای روانسنجی از نظر متخصصان و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد و برای بررسی همسانی درونی مقیاس از شاخص آلفای کرونباخ بهره گرفته شد. تعداد گویههای اولیه، 20 گویه بود که بعد از بررسی توسط متخصصان به 13 گویه تقلیل یافت. حجم نمونه در بررسی اولیه برابر با 193 و در بررسی ثانویه 366 نفر بود که از ایرانیان کاربر فضای مجازی با شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. نتایج نشان داد که 9 گویه بار عاملی مطلوب برای سنجش عوامل را داشتند و مدل 2 عاملی بهترین برازش را با دادهها دارد. همچنین تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که بار عاملی 40/0 و بالاتر همه گویهها، نشانگر قابلیت اعتماد کافی سازهها بود. شاخصهای بهدستآمده در تحلیل عامل تأییدی هم بیانگر روایی بالای مقیاس بود. 1.93=χ2/df، 93/0=GFI، 95/0=AGFI، 025/0= RMR،92/0=NFI، 99/0=NNFI، 97/0=IFI، 97/0=CFI، 049/0=RMSEA. شاخص آلفای کرونباخ برای عامل اول 88/0 و برای عامل دوم 85/0 به دست آمد. این مطالعه از مفهومسازی ارتباط انگیزه جایگاه اجتماعی و صرفهجویی برق حمایت کرد و شواهدی را در جهت معتبر بودن ابزار خود گزارش دهی که بر اساس این مفهومسازی تهیه شده بود، فراهم کرد. به نظر میرسد برخورداری از صفات شخصیتی مانند حفظ تصویر اجتماعی و منزلت اجتماعی، دو بعد مرتبط با صرفهجویی در انرژی برق هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صرفه جویی برق، جایگاه اجتماعی، منزلت اجتماعی
عنوان انگلیسی
Development and Primary Validating of “Saving Electricity scale based on Social Status Upgrading"
چکیده انگلیسی مقاله
For some people, social status seems to be a factor in saving electricity power. The aim of this study was to develop and validate an electricity-saving scale based on social status upgrading. In conducting this study, using the relevant theories, the scale was prepared. For investigating validity and reliability the opinion of experts, exploratory and confirmatory factor analysis, and Cronbach's alpha index was used to examine the internal consistency of the scale. The number of items obtained in the study of theories was 20 items, which were reduced to 13 items after review by experts. The sample size in the primary study was 193 people and in the second study was 366 people were selected from Iranian cyberspace users by available sampling method. Our results showed that 9 items had the desired factor load to measure the factors and the 2-factor model give the best fitting with data. The factor load of 0.40 and above in all items in exploratory factor analysis confirmed the sufficient reliability of the structures of the scale. The indexes obtained in the confirmatory factor analysis also indicated high validity of the scale. χ2/df=1.93, GFI=0.93, AGFI=0.95, RMR=0.025, NFI=0.92, NNFI=0.99, IFI=0.97, CFI=0.97, RMSEA=0.049. Cronbach's alpha index was 0.88 for the first factor and 0.85 for the second factor. This study supported the conceptualization of the relation between social status motivation and electricity power saving. It provides some psychometric evidence for this self-report scale that was developed based on the role of social status in electricity saving behavior. It seemed that 2 personality traits; being motivated for keeping social image and prestige, are related to electricity power-saving behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Electricity saving, Social Status, Social Prestige.
نویسندگان مقاله
مراد عبدی ورمزان | Morad Abdivarmazan
PhD Candidate of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
محمدنقی فراهانی | Mohammad Naghi Farahani
Professor of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
استاد گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
حمید خانی پور | Hamid Khanipur
Assistant Professor of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
مجید صفاری نیا | Majid Saffarinia
Professor of Psychology, Payam-E-Noor University, Tehran, Iran.
استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-658-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات