این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۸۱-۹۰

عنوان فارسی مقایسه مهارت حل مسئله و سطح عزت‌نفس کودکان در پیش‌دبستانی‌های کودک‌محور و معلم-محور
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش مقایسه مهارت حل مسئله و سطح عزت­نفس کودکان  در پیش­دبستانی­های کودک­محور و معلم­محور بود. این مطالعه از نوع علی­مقایسه­ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان در حال تحصیل در پیش­دبستانی­های منطقه 15 شهر تهران بودند. 50 کودک (25 نفر با آموزش کودک­محور و 25 نفر با آموزش معلم­محور) به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از  مقیاس مصاحبه­ی بالینی راه­حل­های مختلف (شور و اسپیواک، 1988) و پرسشنامه­ عزت­نفس کودکان (عزیزی­مقدم، 1386) جمع­آوری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج این بررسی نشان داد مهارت حل مسئله و زیرمؤلفه­های آن (راه­حل­های مرتبط، طبقات مرتبط و پاسخ­های غیرمرتبط) و سطح عزت­نفس و زیرمؤلفه­های آن (عزت­نفس اجتماعی و عزت­نفس تحصیلی) کودکان در پیش دبستانی­های کودک­محور به طور معناداری بالاتر از پیش­دبستانی­های معلم­محور است (05/0P<). با توجه به تأثیر نوع آموزش مربی بر مهارت حل مسئله و سطح عزت­نفس کودکان، اجرای آموزش­های مبتنی سبک کودک­محور می­تواند جهت تعدیل ویژگی­های روان­شناختی کودکان استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کودک‌محور، عزت‌نفس، معلم‌محور، مهارت حل مسئلهه

عنوان انگلیسی Comparison of children's problem solving skills and self-esteem levels in child-centered and teacher-centered preschools
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to compare children's problem-solving skills and self-esteem levels in child-centered and teacher-centered preschools. This study was a comparative causal study. the statistical population of the study included children studying in preschools in the 15th district of Tehran. 50 children (25 people with child-centered education and 25 people with teacher-centered education) were selected by convenience sampling method. Data were collected using a clinical interview scale of different solutions (Shure & Spivack, 1988) and a children's self-esteem questionnaire (Azizi Moghaddam, 1386). The obtained data were analyzed using multivariate analysis of variance. The results of this study showed that problem-solving skills and their sub-components (related solutions, related classes, and unrelated answers) and self-esteem level and its sub-components (social self-esteem and academic self-esteem) are significantly higher in children in child-centered preschools than teacher-centered preschools (P < 0.05). Due to the effect of the type of instructor training on problem-solving skills and children's self-esteem, the implementation of training based on a child-centered style can be used to adjust the psychological characteristics of children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Child-centered, Self-esteem, Teacher-centered, Problem-solving skills

نویسندگان مقاله فاطمه جان بزرگی | Fatemeh Janbozorgi
M.Sc., Clinical Psychology, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.

نرگس السادات مرتضوی | Narges Sadat Mortazavi
PhD, Industrial-Organizational Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دکتری، روانشناسی صنعتی-سازمانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4302-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات