این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۵-۱۳۸

عنوان فارسی مقایسه روابط ابژه‌ای، ذهنیت‌های طرحواره‌ای و آسیب دوران کودکی در افراد دارای نشانگان اختلال‌های شخصیت مرزی و شخصیت وسواسی- جبری
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر مقایسه ذهنیت­های طرحواره­ای، آسیب دوران کودکی و روابط ابژه­ای در افراد دارای نشانگان اختلال شخصیت مرزی و شخصیت وسواسی- جبری بود. روش پژوهش علی مقایسه­ای و جامعه آماری این پژوهش شامل تمام افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره دولتی و خصوصی در شهر تهران در سال 1398 بود که از میان آن­ها براساس خط برش پرسشنامه چندمحوری میلون 90 نفر با نشانگان شخصیت مرزی و 90 نفر با نشانگان شخصیت وسواسی- جبری به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه چند محوری بالینی میلون (1983) (MCMI)؛ پرسشنامه ذهنیت­های طرحواره­ای لوبستال و همکاران (2010) (SMI)؛ پرسشنامه آسیب کودکی برنستاین و همکاران (1994) (CTQ) و پرسشنامه روابط موضوعی و واقعیت آزمایی بل (1986) (BORRTI) بود. داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس تحلیل شدند. افراد دچار نشانگان اختلال شخصیت مرزی در مؤلفه‌های ذهنیت کودک عصبانی (05/0>P)، ذهنیت کودک تکانشی (01/0>P)، ذهنیت کودک بی‌انضباط (05/0>P)، ذهنیت خودبزرگ‌منش (01/0>P)، سوءاستفاده عاطفی (05/0>P)، غفلت عاطفی (01/0>P)، خودمحوری (05/0>P) و دلبستگی ناایمن (01/0>P) میانگین نمره­های بالاتری نسبت به افراد دچار نشانگان اختلال شخصیت وسواسی- جبری کسب کردند. افراد دچار نشانگان اختلال شخصیت وسواسی- جبری در مؤلفه‌های ذهنیت محافظ بی‌تفاوت (01/0>P)، ذهنیت والد تنبیه­گر (05/0>P) و ذهنیت والد پرتوقع (01/0>P) و بی‌کفایتی اجتماعی (01/0>P) میانگین نمره­های بالاتری افراد دچار نشانگان اختلال شخصیت مرزی کسب کردند. براساس نتاج پژوهش حاضر، به نظر می­رسد که روابط ابژه­ای، ذهنیت­های طرحواره­ای و آسیب­های دوران کودکی در شکل­گیری نشانگان اختلال شخصیت مرزی و شخصیت وسواسی- جبری نقش دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب کودکی، روابط اُبژه، ذهنیت طرحواره، مرزی، وسواسی- جبری

عنوان انگلیسی Comparison of object relationships, schema modes, and childhood trauma in individuals with borderline and obsessive-compulsive personality disorders symptoms
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to compare schema modes, childhood trauma, and object relationships in individuals with borderline personality and obsessive-compulsive disorder symptoms. The research method was causal-comparative and the statistical population of this study included all people who were referred to public and private counseling centers in Tehran city in 2019, of whom 90 people with borderline personality symptoms and 90 people with obsessive-compulsive symptoms were selected by convenience sampling method. Research tools include Millon Clinical Multiaxial Inventory (1983) (MCMI); Schema Mode Inventory by Lobbestael et al. (2010) (SMI); Childhood Trauma Questionnaire by Bernstein et al. (1994) (CTQ) and Bell Object Relations and Reality Testing Inventory (1986) (BORRTI). Data were analyzed using analysis of variance. Individuals with borderline personality disorder symptoms in the components of angry child mode (P< 0.05), impulsive child mode (P< 0.01), undisciplined child mode (P< 0.05), self-aggrandizer mode (P< 0.01), emotional abuse (P< 0.05), emotional neglect (P< 0.01), egocentricity (P< 0.05) and insecure attachment (P< 0.01) obtained higher mean scores than people with obsessive-compulsive disorder symptoms. Individuals with obsessive-compulsive disorder symptoms in the components of detached protector mode (P< 0.01), punishing parent mode (P< 0.05), and demanding parent mode (P< 0.01), and social incompetence (P< 0.01) obtained higher mean scores than people with borderline disorder symptoms. Based on the present study results, it seems that object relationships, schema modes, and childhood traumas play a role in the formation of borderline personality disorder and obsessive-compulsive personality symptoms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله borderline, childhood trauma, object relationships, obsessive-compulsive, schema modes

نویسندگان مقاله راضیه نیک فلاح | Raziyeh Nikfallah
M.Sc. Student of Clinical Psychology, Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روان­شناسی بالینی، گروه روان­شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

فاطمه گلشنی | Fatemeh Golshani
Associate Professor, Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روان­شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5194-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات