این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۵۱-۱۶۰

عنوان فارسی ابعاد روانشناختی رابطه والد-کودک در همه گیری کووید-۱۹: مطالعه مروری
چکیده فارسی مقاله پیدایش بیماری همه گیر کووید-19 علاوه بر تغییرات گسترده ای که در سطوح مختلف به همراه دارد به طور خاص نیز منجر به بروز تغییراتی در سطح خانواده شده و آثار قابل توجهی را در بسیاری از والدین و رابطه آنها با فرزندانشان در سراسر جهان به وجود آورده است؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی پیامدها، ابعاد روانشناختی، عوامل خطر و عوامل محافظ در روابط والد-کودک طی بحران همه گیری کووید-19 است. روش این مطالعه مروری بر مطالعات انجام شده در این زمینه بود بدین صورت که یافته‌های پژوهشی در پایگاه‌های اطلاعاتی پاپمد، اسپرینگر، اسکوپس، پروکوئست، ساینس دایرکت و گوگل اسکلار، با جستجوی کلیدواژه‌های کووید-19، تاثیرات روان‌شناختی، رابطه والد-کودک، مشکلات رفتاری-هیجانی، عوامل خطر و محافظ، قرنطینه و کودکان مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت براساس معیارهای ورود از بین 58 مقاله مورد بررسی، 12 مقاله وارد پژوهش و نتایج طبقه‌بندی، خلاصه و گزارش شد. نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که بحران همه گیری آثار قابل توجهی بر کودکان، والدین و نیز نوع رابطه والدین با فرزندانشان داشته و به دنبال افزایش استرس وارد شده بر والدین، احتمال فرسودگی آنها و کودک آزاری افزایش یافته است. در مقابل برخورداری والدین از مهارت های همدلی و خودکارآمدی از عواملی هستند که می توانند در این شرایط رابطه والد-کودک را بهبود بخشند. لذا با توجه به پیامد های اجتناب ناپذیر کووید-19 بر سبک زندگی، سلامت روانشناختی و رابطه والد-کودک؛ طراحی و برنامه ریزی راهبرد های مداخله ای و حمایتی و شناخت بهتر نیاز های روانشناختی خانواده و کودکان در جهت آگاهی بخشی و بهبود روابط والدین با کودکان خود در جهت کاهش آثار منفی و افزایش اثرات مثبت توصیه می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابعاد روانشناختی، رابطه والد-کودک، بیماری کووید-19

عنوان انگلیسی Psychological dimensions of the parent-child relationship in the Covid-19 epidemic: A review study
چکیده انگلیسی مقاله The onset of the Covid-19 pandemic virus, in addition to its wide-ranging changes at various levels, has specifically led to changes at the family level and has had a significant impact on many parents and their relationship with their children around the world. Therefore, the present study aimed to investigate the consequences, psychological dimensions, risk factors, and protective factors in parent-child relationships during the Covid-19 epidemic crisis. The method of this study was a review of studies conducted in this field, so that the research findings in the databases of PubMed, Springer, Scopus, ProQuest, Science Direct, Google Scholar with keyword search 19, psychological effects, parent-child relationship, behavioral problems- Emotional, risk, and protective factors, quarantine and children were examined. Finally, based on the inclusion criteria, out of 58 articles, 12 articles were included in the research and the results of classification were summarized and reported. The results of the study showed that the epidemic crisis has significant effects on children, parents, and also the type of relationship between parents and their children and following the increase of stress in parents, the likelihood of burnout and child abuse has increased. In contrast, parents' empathy and self-efficacy skills are factors that can improve the parent-child relationship in these situations. Therefore, considering the inevitable consequences of Covid-19 on lifestyle, mental health, and parent-child relationship; designing and planning intervention and support strategies and better understanding the psychological needs of families and children to raise awareness and improve parent-child relationships to reduce the negative effects and increase the positive effects are recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله psychological dimension, parent-child relationship, covid-19 virus

نویسندگان مقاله سارا زادافشار | Sara Zadafshar
M. A. student of clinical psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

محدثه خردمند | Mohadese Kheradmand
M. A. student of clinical psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

سالار فرامرزی | Salar Faramarzi
Associated Professor department of education and children, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودک، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4605-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده مروری سیستماتیک
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات