این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۵-۲۴

عنوان فارسی پیش بینی تعارض کار- خانواده براساس باورهای غیر منطقی و حمایت اجتماعی ادراک شده
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی تعارض کار- خانواده بر اساس باورهای غیرمنطقی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان زن ناحیه سه شهر قم در سال تحصیلی 98-1397 بودند. 322 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به‌منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه تعارض کار- خانواده کارلسون و همکاران (2000)، پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز (1969) و پرسشنامه حمایت اجتماعی زمنت (1988) استفاده شد. داده­ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته­ها نشان داد تمامی مؤلفه‌های باورهای غیرمنطقی (درماندگی در برابر تغییر (41/0=b)، توقع تأیید (23/0=b)، اجتناب از شغل (44/0 =b) و بی­مسئولیتی هیجانی (54/0=b) به‌صورت مثبت تعارض کار- خانواده را پیش­بینی می­کنند. از بین مؤلفه‌های باورهای غیرمنطقی، مؤلفه بی‌مسئولیتی هیجانی سهم بیشتری در تبیین متغیر ملاک داشت (54/0=b). از بین مؤلفه‌های حمایت اجتماعی ادراک‌شده (خانواده، دوستان، دیگران)، تنها مؤلفه حمایت اجتماعی خانواده به‌ صورت منفی تعارض کار- خانواده را پیش­بینی می­کند ( 26/0- =b). بر اساس نتایج پژوهش، با کاهش باورهای غیرمنطقی و افزایش حمایت اجتماعی خانواده می­توان انتظار داشت که میزان تعارض کار- خانواده در بین معلمان زن کاهش پیدا کند. ازاین‌رو، پیشنهاد ­می­شود در بین معلمان زن جلسات آموزشی و مشاوره­ای جهت شناسایی باورهای غیرمنطقی و همچنین آگاه‌سازی خانواده­ها به‌منظور آشنایی هرچه بیشتر با منابع حمایت اجتماعی، به‌منظور تعدیل تعارض کار- خانواده صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعارض کار- خانواده، باورهای غیرمنطقی، حمایت اجتماعی ادراک‌شده، معلمان زن

عنوان انگلیسی Predicting of Work-Family Conflict Based on irrational beliefs and Perceived Social Support
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was predicting of work-family conflict based on irrational beliefs and perceived social support. The statistical population of the study included all female teachers of first-grade high school in district 3 in Qom city in the academic year 2018-19 (N=1998). 322 Subjects were selected by multistage stratified sampling. In order to collect the data, the work-Family Conflict Questionnaire of Carlson et al. (2000), the Irrational Beliefs Questionnaire of Jones (1969), and the Social Support Questionnaire of Zimit (1988) were used. Stepwise regression analysis by SPSS-23 software was used to analyze the data. results showed all subscales of irrational beliefs (helplessness for change (b=41%), expectation of approval (b=23%), emotional irresponsibility (b=54%) and job avoidance (b=44%)) predict work-family conflict (b=-26%). among the components of irrational beliefs, the component of emotional irresponsibility had a greater share in explaining the work-family conflict (b=54%). among teachers' perceptions of social support (family, friends, and others) only the family support negatively predicts work-family conflict (b=-26%). According to the results of the study, by reducing irrational beliefs and increasing family social support, it can be expected that the rate of work-family conflict among female teachers will decrease. Therefore, it is suggested that training sessions and consultations be held among female teachers to identify irrational beliefs, as well as to inform families in order to become more familiar with social support resources, in order to moderate work-family conflict.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Work-Family Conflict, irrational beliefs, Perceived Social Support, Female Teachers

نویسندگان مقاله سهراب عبدی زرین | Sohrab Abdi Zarrin
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, University of Qom, Qom, Iran.
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه قم، قم، ایران.

رقیه شاهمرادی | Roghayeh Shahmoradi
M.A in Counseling, Islamic azad University (Branch of Qom), Qom, Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد قم)، قم، ایران.

زهرا جعفری | Zahra Jafari
M. A. in Educational Psychology, University of Qom, Qom, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه قم، قم، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2519-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات