این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۸۷-۹۶
عنوان فارسی
مقایسه استرس والدگری و مهارتهای خودنظمدهی خشم در والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و والدین کودکان مبتلا به اتیسم
چکیده فارسی مقاله
اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و اتیسم از اختلالات عصبی-رشدی هستند که برای والدین و خانواده مشکلات متعددی در حوزههایی چون فرزندپروری و سلامت روانی والدین ایجاد میکنند. هدف پژوهش حاضر مقایسه استرس والدگری و مهارتهای خودنظمدهی خشم در والدین کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ بیشفعالی و والدین کودکان مبتلا به اتیسم بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علّی-مقایسهای بود. تعداد 60 والد (30 والد کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی و 30 والد کودک مبتلا به اختلال اتیسم) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با استفاده از شاخص استرس والدگری- فرم کوتاه (آبیدین، 1983) و پرسشنامه صفت و حالت بیان خشم (اسپیلبرگر، 1999) جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی برای دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد نمرات ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻭﺍﻟﺪﮔﺮﻱ و مهارتهای خودنظمدهی خشم در والدین کودکان مبتلا به اختلال اتیسم به طور معناداری بالاتر از والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی بود (05/0P<). بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که والدین کودکان مبتلا به اتیسم در مقایسه با والدین کودکان بیشفعال استرس والدگری بیشتری را تجربه میکنند و والدین کودکان بیشفعال از مهارتهای خود نظمدهی خشم کمتری برخوردارند، که میتواند ناشی از نیازهای خاص این کودکان باشد. بدین ترتیب طراحی و اجرای مداخلات مناسب روانشناختی و آموزشی برای والدین این کودکان میتواند تا حد زیادی راهگشا باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس والدگری، اتیسم، نارسایی توجه/ بیشفعالی، مهارتهای خودنظمدهی خشم.
عنوان انگلیسی
The Comparison of parental stress and anger self-regulation skills between parents of children with attention deficit hyperactivity disorder and autism
چکیده انگلیسی مقاله
Attention deficit-hyperactivity disorder and Autism are neurodevelopmental disorder that creates many problems for parents and families in term of parenting and parent's mental health. The purpose of this study was to compare the parental stress and anger self-regulation skill in parents of children with ADHD and autism. The research method of the present study was descriptive-causal comparative. 60 parents (30 parents of children with ADHD and 30 parents of children with autism) were selected by the purposeful sampling method. Data were collected by Parenting Stress Questionnaire (Abidin, 1983) and State-Trait Anger Expression Inventory-2 (STAXI-2) (Spilberger, 1999). Data were analyzed by t-test. Findings indicated that the scores of parenting stress and anger self-regulation skill were significantly higher in parents of children with Autism than those with ADHD (P< 0/05). According to the findings of this study can be concluded that parents of children with Autism compared with parents of children with ADHD have more parenting stress and parents of children with ADHD compared with parents of children with Autism have less anger self-regulation skill which may be caused by the special needs of these children. In this way, planning and implementing appropriate psychological and educational interventions for the parents of these children can be very helpful.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attention deficit hyperactivity disorder, anger self-regulation skill, autism, parental stress.
نویسندگان مقاله
محمد نریمانی | Mohammad Narimani
Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
سارا تقی زاده هیر | Sara Taghizadeh hir
PhD student of psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
سحر خوش سرور | Sahar Khoshsorour
PhD student of psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4141-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی خانواده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات