این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۸۷-۹۶

عنوان فارسی مقایسه استرس والدگری و مهارت‌های خودنظم‌دهی خشم در والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی و والدین کودکان مبتلا به اتیسم
چکیده فارسی مقاله اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی و اتیسم از اختلالات عصبی-رشدی هستند که برای والدین و خانواده­ مشکلات متعددی در حوزه­هایی چون فرزندپروری و سلامت روانی والدین ایجاد می­کنند. هدف پژوهش حاضر مقایسه­ استرس والدگری و مهارت­های خودنظم­دهی خشم در والدین کودکان مبتلا به نارسایی توجه/ بیش­فعالی و والدین کودکان مبتلا به اتیسم بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علّی-مقایسه­ای بود. تعداد 60 والد (30 والد کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی و 30 والد کودک مبتلا به اختلال اتیسم) با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از شاخص استرس والدگری- فرم کوتاه (آبیدین، 1983) و پرسشنامه صفت و حالت بیان خشم (اسپیلبرگر، 1999) جمع­آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تی برای دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد نمرات ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻭﺍﻟﺪﮔﺮﻱ و مهارت­های خودنظم­دهی خشم در والدین کودکان مبتلا به اختلال اتیسم به طور معناداری بالاتر از والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش­فعالی بود (05/0P<). بر اساس یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که والدین کودکان مبتلا به اتیسم در مقایسه با والدین کودکان بیش­فعال استرس والدگری بیشتری را تجربه می­کنند و والدین کودکان بیش­فعال از مهارت­های خود نظم­دهی خشم کمتری برخوردارند، که می­تواند ناشی از نیاز­های خاص این کودکان باشد. بدین ترتیب طراحی و اجرای مداخلات مناسب روان­شناختی و آموزشی برای والدین این کودکان می­تواند تا حد زیادی راهگشا باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس والدگری، اتیسم، نارسایی توجه/ بیش‌فعالی، مهارت‌های خودنظم‌دهی خشم.

عنوان انگلیسی The Comparison of parental stress and anger self-regulation skills between parents of children with attention deficit hyperactivity disorder and autism
چکیده انگلیسی مقاله Attention deficit-hyperactivity disorder and Autism are neurodevelopmental disorder that creates many problems for parents and families in term of parenting and parent's mental health. The purpose of this study was to compare the parental stress and anger self-regulation skill in parents of children with ADHD and autism. The research method of the present study was descriptive-causal comparative. 60 parents (30 parents of children with ADHD and 30 parents of children with autism) were selected by the purposeful sampling method. Data were collected by Parenting Stress Questionnaire (Abidin, 1983) and State-Trait Anger Expression Inventory-2 (STAXI-2) (Spilberger, 1999). Data were analyzed by t-test. Findings indicated that the scores of parenting stress and anger self-regulation skill were significantly higher in parents of children with Autism than those with ADHD (P< 0/05). According to the findings of this study can be concluded that parents of children with Autism compared with parents of children with ADHD have more parenting stress and parents of children with ADHD compared with parents of children with Autism have less anger self-regulation skill which may be caused by the special needs of these children. In this way, planning and implementing appropriate psychological and educational interventions for the parents of these children can be very helpful.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention deficit hyperactivity disorder, anger self-regulation skill, autism, parental stress.

نویسندگان مقاله محمد نریمانی | Mohammad Narimani
Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد گروه روان­شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

سارا تقی زاده هیر | Sara Taghizadeh hir
PhD student of psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

سحر خوش سرور | Sahar Khoshsorour
PhD student of psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4141-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی خانواده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات