این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۰۹-۱۲۰
عنوان فارسی
بازنگری در نمرهگذاری آزمون تصویری فرمA خلاقیت تورنس در ایران
چکیده فارسی مقاله
آزمونهای سنجش خلاقیت تورنس بهصورت گسترده و مداوم در محیطهای آموزشی استفاده شده و جزو محبوبترین آزمونهای تفکر واگرا محسوب میشوند. این پژوهش بهمنظور تعیین نمره اصالت برای پاسخهای آزمون تصویری فرم A خلاقیت تورنس بر روی دانشآموزان ایران انجام شد. به این منظور این آزمون بر روی 585 دانشآموز ابتدایی شهرستان سبزوار انجام شد. بعد از کنارگذاشتن برگههایی که شرایط نمرهگذاری را نداشتند، تعداد 542 برگه آزمون مورد تحلیل قرار گرفت. پاسخهای همه دانشآموزان در هر تصویر گردآوری شد سپس فراوانی و درصد هر پاسخ به دست آمد. مطابق با شیوهای که تورنس جهت نمرهگذاری اصالت تعیین کرده بود، نمره اصالت هر پاسخ محاسبه گردید. برای هر پاسخ در خرده آزمون ساختن تصویر نمره اصالت از صفر تا پنجدر نظر گرفته شد. در خرده آزمون تکمیل تصاویر هم دامنه نمرات اصالت از صفر تا دو، مشخص گردید. در خرده آزمون خطوط موازی هم پاسخها از صفر تا سه نمرهگذاری شدند. سپس باتوجهبه نوع و فراوانی پاسخهای آزمودنیها، جدولهای مربوط به هر ماده آزمون، برای استفاده آزمونگران، تدوین گردید. حال باتوجهبه نتایج این پژوهش میتوان انواع مختلف پاسخهای دانشآموزان ایرانی را در آزمون تصویری فرم A خلاقیت تورنس از لحاظ میزان اصالت، به طور دقیقتر نمرهگذاری کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خلاقیت، اصالت، سیالی، آزمون تصویری خلاقیت تورنس.
عنوان انگلیسی
Review of Torrance Test of Creative Thinking Figural Form A Scoring in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Torrance creativity tests are widely and continuously used in educational settings and are among the most popular tests of divergent thinking. This study was conducted to determine the originality score for the answers of Figural Torrance Tests of Creative Thinking on Iranian students. For this purpose, this test was performed on 585 primary school students in Sabzevar. After excluding the sheets that did not meet the scoring requirements, 542 test sheets were analyzed. The answers of all students were collected in each picture, then the frequency and percentage of each answer were obtained. The originality score of each answer was calculated according to the Torrance method for scoring originality. For each answer in the image subtest, the originality score was considered from zero to five. In the subtest of completing the images, the range of originality scores from zero to two was determined. In the parallel lines subtest, the answers were scored from zero to three. Then, according to the type and frequency of the subjects' answers, a table related to each test item is compiled for the use of testers. Now, according to the results of this research, different types of answers of Iranian students can be scored more accurately in the figural form A of the Torrance Tests of Creative Thinking in terms of the degree of originality.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Creativity, Originality, Fluency, Torrance Tests of Creative Thinking.
نویسندگان مقاله
علی سعیدی | Ali Saeidi
Assistant Professor of Department of Psychology in Farhangian University, Mashhad, Khorasan Razavi province, Iran.
استادیار گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، خراسان رضوی، ایران.
ابوالقاسم شکیبا | Abolghasem Shakiba
PhD in Educational Psychology and working in education of Khorasan Razavi province, Iran.
دکترای روانشناسی تربیتی، شاغل در آموزش و پرورش خراسان رضوی، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4153-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات