این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۴۵-۱۵۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های هیجانی-اجتماعی بر شایستگی هیجانی/ اجتماعی و بهزیستی روانشناختی دختران تک والد
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های هیجانی-اجتماعی بر شایستگی هیجانی/ اجتماعی و بهزیستی روانشناختی دختران تک­والد بود. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه­آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان دختر تک­والد دوره دوم متوسطه شهرستان سراب در سال  1398 بودند که از بین آنان تعداد 30 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و در گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 75 دقیقه­ای آموزش مهارت‌های هیجانی-اجتماعی دریافت نمودند. به منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه شایستگی اجتماعی (پرندین، 1385) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف، 1980) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس تک­متغیره (ANCOVA) انجام پذیرفت. یافته‌ها نشان داد آموزش مهارت‌های هیجانی-اجتماعی تأثیر معناداری بر بهبود شایستگی هیجانی/اجتماعی (83/112=F، 01/0P<) و بهزیستی روانشناختی (63/102=F، 01/0P<) دختران تک­والد داشت. این نتایج بیان می­کند که آموزش این مهارت­ها برای دانش‌آموزان تک والد می­تواند زمینه­ساز افزایش کارکردهای مناسب اجتماعی و روانی در آنان شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‌های هیجانی-اجتماعی، شایستگی هیجانی/ اجتماعی، بهزیستی روانشناختی، تک­والد.

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Emotional-Social Skills Training on Emotional / Social Competence and Psychological Well-Being of Single-Parent Girls
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotional-social skills training on emotional/social competence and psychological well-being in single-parent girls. The present study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study was all single-parent female high school students in Sarab city in 2019, from which 30 people were selected by purposeful sampling method and randomly assigned to the experimental (15 people) and control group (15 people). The experimental group received 10 75- minute sessions of emotional-social skills training. In order to collect data, the social competency questionnaire (Parandin, 2005) and the psychological well-being scale (Ryff, 1980) were used. Data analysis was performed by univariate analysis of variance. Findings showed that emotional-social skills training had a significant effect on improving emotional/social competence (F= 112.83, P< 0.01) and psychological well-being (F =102.63, P< 0.01) in single-parent girls. These results indicate that teaching these skills to single-parent students can help increase their social and psychological functioning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله social-emotional skills, emotional/social competence, psychological well-being, single parent.

نویسندگان مقاله فاطمه مکرم | Fatemeh Mokarram
Ph.D. student Psychology, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

رضا کاظمی | Reza Kazemi
Assistant Professor, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

سمیه تکلوی | Somayyeh Taklavi
Assistant Professor, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4632-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات