این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۵۵-۱۶۴

عنوان فارسی مقایسه ابعاد چشم انداز زمان در دانشجویان با و بدون اضطراب هستی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر مقایسه ابعاد چشم­انداز زمان در دانشجویان با و بدون اضطراب هستی بود. روش پژوهش، از نوع علی­­-مقایسه­ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 1399-1400 بود. نمونه پژوهش شامل 80 دانشجو (40 دانشجوی دارای اضطراب هستی و 40 دانشجوی بدون اضطراب هستی) بود که به شیوه نمونه­گیری دردسترس انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اضطراب هستی (مسعودی ثانی و همکاران، 1394) و پرسشنامه چشم­انداز زمان (زیمباردو و بوید، 1999) جمع­آوری شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) صورت گرفت. نتایج تحلیل اطلاعات نشان داد که بین دو گروه دانشجویان با و بدون اضطراب هستی از نظر چشم­انداز زمانی گذشته منفی، حال لذت­گرا و حال معتقد به سرنوشت تفاوت معنی­داری وجود دارد (01/0>r). به طوری که میانگین نمرات دانشجویان با اضطراب هستی در این سه متغیر بیشتر از دانشجویان بدون اضطراب هستی بود. اما بین چشم­اندازهای زمانی گذشته مثبت، آینده و آینده متعالی در دانشجویان با و بدون اضطراب هستی تفاوت معنی­داری مشاهده نشد. لذا، نتایج به دست آمده می­تواند حاکی از اهمیت بسزای چشم­اندازهای زمانی گذشته منفی، حال لذت­گرا و حال معتقد به سرنوشت در تمایز دانشجویان دارای اضطراب هستی از دانشجویان عادی قلمداد شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چشم انداز زمان، گذشته، حال، آینده، اضطراب هستی.

عنوان انگلیسی Comparison of time perspective dimensions in students with and without existential anxiety
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to compare the dimensions of time perspective in students with and without existential anxiety. The research method was causal-comparative. the statistical population included all students of Ardabil Islamic Azad University in the academic year 2020-2021. The research sample consisted of 80 students (40 students with existential anxiety and 40 students without existential anxiety) who were selected by the convenience sampling method. Data were collected using the Existence Anxiety Questionnaire (Masoudi Sani et al., 2015) and the Time Perspective Questionnaire (Zimbardo and Boyd, 1999). Data analysis was performed using multivariate analysis of variance (MANOVA). The results of data analysis showed that there is a significant difference between the students with and without existence anxiety in terms of the past-negative, hedonistic present, and fatalistic present perspectives (P < 0.01). the mean scores of students with existential anxiety in these three variables were higher than students without existential anxiety. But there was no significant difference between the positive past, future, and transcendent future perspectives in students with and without existential anxiety. Therefore, the obtained results can indicate the great importance of negative past, hedonistic present, and fatalistic time perspectives in distinguishing students with existential anxiety from normal students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله time perspective, past, present, future, existential anxiety.

نویسندگان مقاله یوسف صورآذر لاهرودی | Yousef Sourazar Lahroudi
M. A., Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

سمیه تکلوی | Somayyeh Taklavi
Assistant Professor, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4306-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات