این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۱۲، صفحات ۲۳-۳۲
عنوان فارسی
رابطه نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی: نقش واسطهگری انگیزش درونی
چکیده فارسی مقاله
مجموعه گستردهای از پژوهشها بر اهمیت نقش درگیری تحصیلی بهعنوان یک سازه جدید در یادگیری تأکید کردهاند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای انگیزش درونی در رابطه میان نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه کاشان در سال 1398 بودند که از میان آنان 331 نفر بر اساس روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای درگیری تحصیلی ریو و تسنگ، نیازهای بنیادین روانشناختی گانیه و انگیزش تحصیلی هارتر بودند. دادههای جمعآوریشده با روش همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین نیازهای روانشناختی، درگیری تحصیلی و انگیزش درونی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0>p). همچنین نتایج نشان داد که مدل مطرحشده از برازش خوبی برخوردار است. نتایج تحلیل مسیر حاکی از این بود که نیازهای بنیادین روانشناختی بر درگیری تحصیلی تأثیر معناداری دارد و انگیزش درونی این رابطه را میانجیگری میکند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، ارضای نیازهای روانشناختی میتواند با تقویت انگیزش درونی منجر به افزایش درگیری تحصیلی در دانشجویان شود؛ بنابراین ضروری است اقدامات لازم در جهت برنامهریزی و بازنگری در شیوههای آموزشی در راستای بهبود ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نیازهای بنیادین روانشناختی، درگیری تحصیلی، انگیزش درونی
عنوان انگلیسی
The relationship between psychological basic needs and academic engagement by considering the mediating role of intrinsic motivation
چکیده انگلیسی مقاله
The growing body of research has focused on the important role of academic engagement. The present study aimed to investigate the relationship between basic psychological needs and academic engagement by considering the mediating role of intrinsic motivation. This research is descriptive and correlational. The statistical population consisted of all students at the University of Kashan in 2020. Multistage random sampling was used to select 331 students. The data collection instruments were Reeve & Tseng Engagement Questionnaire, Gagné Basic Psychological Needs Scale, and Harter's scale of academic motivation. Pearson correlation coefficient and Structural Equation Modeling were used to analyze the data. The results showed a positive significant relationship between academic engagement, basic psychological needs, and intrinsic motivation (p < 0.01). In addition, the proposed model had a good fit. Moreover, path analysis results indicated that basic psychological needs had a significant effect on academic engagement, and intrinsic motivation mediated this relationship. The findings indicate that the fulfillment of basic psychological needs can help students develop their sense of intrinsic motivation, increasing student engagement in learning activities. Therefore, it is essential to pay attention to the development of programs and the revision of educational methods for improving academic engagement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic engagement, psychological Basic needs, intrinsic motivation
نویسندگان مقاله
نجمه اسکندری | Najme Eskandari
M. A. in Educational psychology, University of Kashan, Kashan, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
مجید صدوقی | Majid Sadoughi
Assistant professor of psychology, University of Kashan, Kashan, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه کاشان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-927-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات