این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۱۲، صفحات ۳۳-۴۲
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر احساس تنهایی و کفایت اجتماعی نوجوانان دختر دارای نشانههای نوموفوبیا
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر احساس تنهایی و کفایت اجتماعی نوجوانان دختر دارای نشانههای نوموفوبیا انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه (99-98) در شهرستان کاشان تشکیل میدادند. تعداد 40 نفر از دانشآموزانی که در پرسشنامه نوموفوبیا بالاترین نمره را کسب کرده بودند به صورت هدفمند گزینش و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جایگزین شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه نوموفوبیا (ییلدریم و کوریا، 2015)، پرسشنامه احساس تنهایی اجتماعی-عاطفی (دیتوماسو، برانن و بست، 2004) و پرسشنامه کفایت اجتماعی (پرندین، 1385) استفاده شد. برنامه آموزش مهارتهای زندگی در 10 جلسه 1.5 ساعته برای اعضای گروه آزمایش اجرا گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتههای حاصل نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی منجر به کاهش احساس تنهایی و افزایش کفایت اجتماعی در دانشآموزان دارای نوموفوبیا شده است (001/0p<). با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میگردد آموزش مهارتهای زندگی در برنامه دانشآموزان دارای نوموفوبیا گنجانده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارتهای زندگی، احساس تنهایی، کفایت اجتماعی، نوموفوبیا
عنوان انگلیسی
The effectiveness of life skills training on loneliness and social competence of girl adolescents with symptoms of nomophobia
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of life skills training on loneliness and social competence in girl adolescents with symptoms of nomophobia. The research method was quasi-experimental with a pre-test post-test design with a control group. The statistical population consisted of female high school students (2020-2019) in Kashan. 40 students with the highest score in the nomophobia questionnaire were purposefully selected and randomly assigned to the control and experimental groups. the nomophobia questionnaire )Yildirim & Correia, 2015), socio-emotional loneliness questionnaire (DiTommasso, Brannen & Best, 2004), and social competence questionnaire (Parandin, 2006) were used to collect data. life skills training program was performed in 10 sessions of 1.5 hours for the members of the experimental group. In order to analyze the data, a multivariate analysis of covariance test was used. the results showed that life skills training has reduced the loneliness and increased social competence in students with nomophobia) p< 0/001). According to the results of the present study, it is suggested that the life skills training program be included in the curriculum of students with nomophobia.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
life skills, loneliness, social competence, Nomophobia
نویسندگان مقاله
فریبرز صدیقی ارفعی | Fariborz Sedighi arfaee
Associate professor, University of Kashan, Kashan, Iran.
دانشیار روانشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
ریحانه تابش | Reyhaneh Tabesh
M. A. student in educational psychology, University of Kashan, Kashan, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1772-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات