این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۱۲، صفحات ۴۳-۵۴

عنوان فارسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه سبک و اختلال شخصیت (PSDI-S) در دانشجویان ایرانی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، تهیه نسخه فارسی پرسشنامه سبک و اختلال شخصیت (کوهل و کازن، 2009) و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی آن در بین دانشجویان بود. از بین کلیه‌ی دانشجویان دانشگاههای تهران، الزهرا و دانشگاه آزاد تهران (واحد مرکزی) در سال‌ تحصیلی 99-1398، 285 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و نسخۀ فارسی پرسشنامه سبک و اختلال شخصیت را تکمیل کردند. داده‌های به دست آمده با استفاده از شاخص‌های آلفای کرونباخ، پایایی مرکب، شاخص روایی محتوا، نسبت روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی تحلیل شدند. ضریب آلفای کرونباخ برای همه زیرمقیاس‌ها از 60/0 بالاتر و نتایج پایایی مرکب آزمون نیز 89/0 بود. نسبت روایی محتوا بیشتر از 64 درصد و شاخص روایی محتوا بیشتر از 89 درصد بود که نشان از روایی محتوای مناسب مقیاس داشت. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که بار عاملی گویه‌ها بیشتر از 3/0 است و تمام مسیرها از گویه‌ها به متغیر پنهان در سطح 001/0 معنادار بودند و مقیاس از روایی سازۀ مناسبی برخوردار است. با توجه به مطلوب بودن خصوصیات روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه  سبک و اختلال شخصیت، می‌توان استفاده از آن را به متخصصان حوزه روان‌شناسی و مشاوره در موقعیت‌های پژوهشی و تشخیصی پیشنهاد کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتباریابی، تحلیل عاملی، روانسنجی، پرسشنامه سبک و اختلال شخصیت

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of the Persian Version of Personality Style and Disorder Inventory (PSDI-S (in Iranian Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to prepare a Persian version of the Personality Style and Disorder Inventory )Kuhl & Kazén, 2009) and to examine its psychometric properties among university students. Among all students of Tehran, Al-Zahra University and Tehran Azad University (Central Branch) in the academic year 2020-2020, 285 people were selected using the convenience sampling method and completed the Persian version of the Personality Style and Disorder Inventory. Data were analyzed using Cronbach's alpha indices, composite reliability, content validity index, content validity ratio and confirmatory factor analysis. Cronbach's alpha coefficient for all subscales was higher than 0.60 and the combined reliability of the test was 0.89. The content validity ratio was more than 64% and the content validity index was more than 89%, which indicated the appropriate content validity of the scale. The results of confirmatory factor analysis showed that the factor load of the items is more than 0.3 and all paths from items to the hidden variable were significant at the level of 0.001 and the scale has good construct validity. Given the desirable psychometric properties of the Persian version of the Personality Style and Disorder Inventory, its use can be recommended to experts in the field of psychology and counseling in research and diagnostic situations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Accreditation, Factor Analysis, Psychometrics, Personality Style and Disorder Inventory

نویسندگان مقاله گشاو شریفی | Gashav Sharifi
Ph.D. candidate, Department of Counselling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
دانشگاه الزهرا

عباس عبداللهی | Abbas Abdollahi
Assistant Professor, Department of Counselling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
دانشگاه الزهرا

سیمین حسینیان | Simin Hosseinian
Professor, Department of Counselling, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
استاد گروه مشاوره دانشگاه الزّهرا، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1954-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانسنجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات