این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۱۲، صفحات ۵۵-۶۴

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی رویکرد راه حل محور و مصاحبه انگیزشی بر هیجانات موقعیتی و تعارضات میان فردی دانشجویان مشروطی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی رویکرد راه­­حل­­محور و مصاحبه ­انگیزشی بر هیجانات موقعیتی و تعارضات میان­­فردی دانشجویان مشروطی بود. روش پژوهش، نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون­–­ پس­­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان مشروطی مقطع کارشناسی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 98-97 بود. 60 نفر از آنان با روش نمونه­گیری طبقه­ای انتخاب و به­طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی اول، نه جلسه رویکرد راه­حل­­محور و گروه آزمایشی دوم، پنج جلسه مصاحبه انگیزشی (هر هفته یک جلسه 120 دقیقه­ای) دریافت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. به منظور جمع­آوری داده­ها از فرم کوتاه مقیاس هیجانات موقعیتی (راندلر و همکاران، 2011) و پرسشنامه مشکلات بین­­فردی (بارخام، هاردی و استارتاپ، 1996) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که رویکرد راه­­حل­­محور بر تعارضات میان­فردی اثربخش­تر از مصاحبه انگیزشی و مصاحبه انگیزشی بر هیجانات موقعیتی اثربخش­تر از رویکرد راه­حل­محور در دانشجویان مشروطی است (05/0>P). بر اساس نتایج پژوهش حاضر می­توان از  رویکرد راه­حل­محور و مصاحبه انگیزشی در بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان مشروطی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رویکرد راه حل محور، مصاحبه انگیزشی، هیجانات موقعیتی، تعارضات میان فردی، مشروطی

عنوان انگلیسی The Comparison of Effectiveness of Solution – Focused Approach and Motivational Interviewing on Situational Emotions and Interpersonal Conflicts in probationary students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to compare the effective solution-focused approach and motivational interviewing on situational emotions and interpersonal conflicts in probationary students. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design with the control group. The statistical population consisted of undergraduate probationary students at the University of Zanjan during the academic year of 2018-2019 whom 60 were selected through a stratified sampling method and assigned randomly into two experimental and control groups (20 members in each group). The first experimental group received nine sessions of the solution-focused approach and the second experimental group received five sessions of motivational interviewing (one session of 120 minutes per week), but the control group received no intervention. The short form of situational emotions scale (Randler et al., 2011) and Inventory of Interpersonal Problems (Barkham, Hardy & Startup, 1996) were used for data collection. The results of data analyzed using MANCOVA showed that the solution-focused approach was more effective than motivational interviewing on interpersonal conflicts and motivational interviewing was more effective than the solution-focused approach on situational emotions (P< 0.05).  Based on the results of the present study, the solution-oriented approach and motivational interview can be used to improve the academic performance of probationary students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Solution-focused approach, Motivational interviewing, Situational emotions, Interpersonal conflicts, Probation

نویسندگان مقاله پریوش شهبازی | Parivash Shahbaazi
Ph.D Student of General Psychology, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکترای روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

سمیه تکلوی | Somayyeh Taklavi
Assistant Professor of General Psychology, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
استادیار روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

محمد نریمانی | Mohammad Narimani
Professor of Psychology, Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
استاد روان ­شناسی، گروه روان­ شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2444-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات