این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۱۲، صفحات ۶۵-۷۴
عنوان فارسی
اثربخشی ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دختر دارای والدین مطلقه
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دختر دارای والدین مطلقه بود. این پژوهش یک کارآزمایی بالینی از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم ناحیه 1 و 2 رشت بودند. تعداد 30 دانشآموز دارای والدین مطلقه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. تکنیکهای ذهنآگاهی در هشت جلسهی 60 دقیقهای به صورت هفتگی آموزش داده شد و اثربخشی آن با استفاده از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف، 1995) و مقیاس رضایت از زندگی دانشآموزی (هیوبنر، 2001) ارزیابی شد. به منظور تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی دانشآموزان را افزایش میدهد (05/0 >p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان از تکنیکهای ذهنآگاهی برای بهبود بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دارای والدین مطلقه استفاده نمود
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهنآگاهی، بهزیستی روانشناختی، رضایت از زندگی، دختران، والدین مطلقه
عنوان انگلیسی
Effectiveness of mindfulness on the psychological well-being and life satisfaction of girl students of divorced parents
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to determine the effectiveness of mindfulness skills on psychological well-being and life satisfaction in girl students with divorced parents. This study was a quasi-experimental clinical trial with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of this study was all-girl high school students in districts 1 and 2 of Rasht. Thirty students with divorced parents were selected using the purposeful method and randomly divided into experimental and control groups. Mindfulness techniques were taught weekly in eight 60-minute sessions and its effect was evaluated using Psychological Well-Being Questionnaire (Ryff, 1995) and Student Life Satisfaction Scale (Huebner, 2001). analysis covariance was used to analyze data. The results showed that mindfulness training increases students' psychological well-being and life satisfaction (p < 0.05). According to the results of the present study, mindfulness techniques can be used to improve psychological well-being and life satisfaction in students with divorced parents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
mindfulness, psychological well being, life satisfaction, girls of divorcemindfulness, psychological well being, life satisfaction, girls, divorced parents
نویسندگان مقاله
ماریه عبدالقادری | Marieh Abdolghaderi
PhD in Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
سید موسی کافی ماسوله | Seyyed Mousa Kafi Masouleh
Professor of Psychology, Faculty of Literature and humanity sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
پریسا مرادی کلارده | Parisa Moradikelardeh
PhD Student in Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3781-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات