این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۱۲، صفحات ۸۵-۹۶
عنوان فارسی
پیشبینی نشانههای وسواس فکری و عملی براساس حساسیت اضطرابی، پریشانی روانشناختی و انعطافپذیری روانشناختی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی نشانگان وسواس فکری-عملی بر اساس حساسیت اضطرابی، پریشانی روانشناختی و انعطافپذیری روانشناختی در دانشجویان بود. روش این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه سمنان بود که از میان آنها، 311 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاس وسواس فکری-عملی (فوا و همکاران، 2002)، مقیاس تجدیدنظر شده حساسیت اضطرابی (رایس و پترسون، 1987)، نسخه دوم پرسشنامه پذیرش و عمل (بوند و همکاران، 2011) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (لوی باند و لوی باند، 1995) استفاده شد. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. تحلیل دادهها نشان داد که ابعاد حساسیت اضطرابی، انعطافپذیری روانشناختی و ابعاد پریشانی روانشناختی با نشانگان وسواس فکری-عملی همبستگی معنادار دارند (01/0 P≤). نتایج رگرسیون حاکی از این بود که پریشانی روانشناختی، حساسیت اضطرابی و انعطافپذیری روانشناختی به ترتیب 31 درصد، 35 درصد و 36 درصد از واریانس نشانگان وسواس فکری-عملی را تبیین کردند. این سه متغیر به طور همزمان با هم توانستند 37 درصد از واریانس نشانگان وسواس فکری-عملی را تبیین کنند. باتوجه به نقش مهم انعطافپذیری روانشناختی، حساسیت اضطرابی و ابعاد پریشانی روانشناختی در پیشبینی نشانگان وسواس فکری-عملی در دانشجویان، طراحی مداخلات مبتنی بر بهبود این ویژگیها به عنوان مبنایی برای ارتقای کیفیت زندگی این گروه از افراد پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس، اضطراب، افسردگی، حساسیت اضطرابی، انعطافپذیری روانشناختی، وسواس فکری، وسواس عملی
عنوان انگلیسی
Prediction of obsession and compulsion symptoms based on anxiety sensitivity, psychological distress and psychological flexibility in students
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to predict obsession and compulsion symptoms based on anxiety sensitivity, psychological distress, and psychological flexibility in students. The method of this study was descriptive-correlational. The statistical population included all male and female students of Semnan University, from which 311 people were selected using the convenience sampling method. In this study, the Obsessive-compulsive Disorder scale (Foa et al, 2002), the anxiety sensitivity index (Rice and Patterson, 1987), the second version of the Acceptance and Action Questionnaire (Bond et al, 2011), and the depression, anxiety and stress scale (Lovibond & Lovibond, 1995) were used. Data were analyzed using Pearson correlation and stepwise regression analysis. Results showed that the dimensions of anxiety sensitivity, psychological resilience, and dimensions of psychological distress were significantly correlated with obsession and compulsion symptoms (P≤0.01). Regression results also showed that psychological distress, anxiety sensitivity, and psychological resilience explained 31%, 35%, and 36% of the variance of obsession and compulsion symptoms, respectively. Finally, these three variables simultaneously explained 37% of the variance of the obsession and compulsion symptoms. Considering the important role of psychological flexibility, anxiety sensitivity, and dimensions of psychological distress in predicting obsession and compulsion symptoms in students, it is recommended to design interventions based on these variables to improve the quality of life of this group of people.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Stress, Anxiety, Depression, Anxiety Sensitivity, Mental Flexibility, Obsession, Compulsion
نویسندگان مقاله
نرجس عامری | Narjes Ameri
Master of General Psychology, Semnan University, Semnan, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
محمود نجفی | Mahmod Najafi
Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Semnan University, Semnan, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4068-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات