این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۱۲، صفحات ۱۰۹-۱۱۸

عنوان فارسی تبیین سبک‌های هویت دانشجویان بر اساس خاطرات اولیه و عملکرد خانواده: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله هویت عاملی مهم در تصمیم‌هایی است که افراد در مسیر زندگی خود برمی‌گزینند. خاطرات اولیه به‌عنوان قسمت‌های ثبت­شده در ذهن افراد نمونه‌ای از تجارب دوران کودکی است که با عملکرد خانواده ارتباط تنگاتنگی دارد و مجموع این عوامل زمینه‌ساز شکل‌گیری سبک هویتی فرد است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعه موردمطالعه، دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی (ره) تهران در سال تحصیلی 98-97 بود که 40 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند وارد پژوهش شدند. جمع­آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه سبک‌های هویتی (بروزنسکی، 1992) و مصاحبه در خصوص خاطرات اولیه و عملکرد خانواده برخاسته از مدل عملکرد خانواده مک­مستر انجام گرفت. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها متناسب با رویکرد پدیداری و با روش کلایزی انجام شد. یافته‌ها در قالب مضامین اصلی و فرعی به محوریت سه مضمون خاطرات اولیه، عملکرد خانواده و سبک‌های هویتی با زیرمضمون‌های مختص به هر یک دسته‌بندی شدند. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش می‌توان گفت که خاطرات اولیه کودکی و عملکرد خانواده می‌توانند جزو عوامل مهم در تشکیل سبک‌های هویتی باشند؛ بنابراین اجرای برنامه‌های آموزشی فردی و گروهی برای والدین در خصوص نحوه تنظیم عملکرد خانواده، در پرورش فرزندانی با سبک‌های هویتی مناسب، اثرگذار خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک‌های هویتی، خاطرات اولیه، عملکرد خانواده، روش پدیدارشناسی

عنوان انگلیسی Explanation of Students' Identity Styles Based on Early Memories and Family Functioning: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Identity is an essential factor in the decisions that people make in their lives. Early memories as recorded parts in people's minds, are examples of childhood experiences closely related to family functioning. These factors underlie the formation of people's identity styles. The present research was a qualitative study with the phenomenological method. The statistical population was the students of Allameh Tabataba'i University in Tehran in 2018-2019, 40 of whom entered the study by purposive sampling. Data were collected through Identity Styles Questionnaire (Berzonsky, 1992) and interviews about early memories and family functioning based on the McMaster model of family functioning. Data analysis was performed according to the phenomenological approach and Klaizi method. Findings were categorized into main and secondary themes focusing on the three themes of primary memories, family functioning, and identity styles with sub-themes specific to each. According to the study results, it can be said that early childhood memories and family functioning can be essential factors in the formation of identity styles. Therefore, the implementation of individual and group educational programs for parents on how to regulate family performance will be effective in raising children with appropriate identity styles.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Identity Styles, Early Memories, Family Function, Phenomenological Method

نویسندگان مقاله مهری الیاسی | Mehri Elyasi
M. A. of school consultant ,Allameh Tabatabai University,Tehran,Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه علامه طباطبایی تهران.ایران.

مونا برادران خانیانی | Mona Baradaran Khaniani
M. A. of school consultant ,Allameh Tabatabai University,Tehran,Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه علامه طباطبایی تهران. ایران.

فاطمه حسن پور | Fateme Hasanpoor
M. A. of school consultant ,Allameh Tabatabai University,Tehran,Iran.
کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3535-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات