این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۱۲، صفحات ۲۰۳-۲۱۴
عنوان فارسی
رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی، نیازهای بنیادین روانشناختی و خودتنظیمی تحصیلی دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی، نیازهای بنیادین روانشناختی و خودتنظیمی تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان متوسطه دوم منطقه لاشار (استان سیستان و بلوچستان) بود. 323 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی- طبقهای وارد پژوهش شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای فرهنگ مدرسه (الکساندر و ساد، 1997)، نیازهای بنیادین روانشناختی (گاردیا، دسی و رایان، 2000) و خودتنظیمی تحصیلی (بوفارد، بویزورت، ویژوا و لاروچ، 1995) بود. برای سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی (558/0r=)، ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی (699/0r=) و خودتنظیمی تحصیلی (581/0r=) رابطه مثبت و معناداری دارد (001/0p<). همچنین فرهنگ مدرسه توانسته است به ترتیب 8/31، 5/50 و 7/34 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی، ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و خودتنظیمی تحصیلی را پیش بینی کند. با توجه به نتایج، میتوان از طریق بهبود روابط بین دانشآموزان با معلمان و همسالان، بیان انتظارات آموزشی و طراحی فرصتهای مناسب آموزشی، می توان به ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و تقویت راهبردهای خودتنظیمی تحصیلی در دانش آموزان کمک کرد.دانشآموزان را فراهم کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرهنگ مدرسه، پیشرفت تحصیلی، نیازهای بنیادین روانشناختی، خودتنظیمی تحصیلی.
عنوان انگلیسی
The Relationship of School Culture with Academic Achievement, Basic Psychological Needs and Academic Self-Regulation in Students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the study was to investigate the relationship between school culture and academic achievement, basic psychological needs, and academic self-regulation in students. This is a descriptive-correlation study. The statistical population of the study was all secondary high school students in the Lashar region (Sistan and Baluchestan province). 323 students entered the study by stratified random sampling method. Data collection instruments were school culture (Alexander & Sadh, 1997), basic psychological needs (Guardia, Desi & Ryan, 2000), and academic self-regulation (Bouffard, Boisvert, Vezeau & Larouche, 1995) questionnaires. Grade Point Average was used to measure academic achievement. Pearson correlation coefficient and stepwise regression were used to analyze the data. The finding showed that school culture has a positive and significant relationship with academic achievement (r=0.558), basic psychological needs (r=0.699), and academic self-regulation (r=0.581). Also, school culture has been able to predict 31.8%, 50.5%, and 34.7% of the variance of academic achievement, basic psychological needs, and academic self-regulation, respectively. According to the results, it is possible to help satisfy basic psychological needs and strengthen students 'academic self-regulatory strategies by improving students' relationships with teachers and peers, expressing educational expectations, and designing appropriate educational opportunities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
School Culture, Academic Achievement, Basic Psychological Needs, Academic Self-Regulation.
نویسندگان مقاله
ابابکر بلوچی | Ababakr Baluchi
M. A. student in education, Department of educational administration and planning, Faculty of Education and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.
ناصر ناستی زایی | Naser Nastiezaie
Associate Professor, Department of educational administration and planning, Faculty of Education and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran.
دانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4062-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات