این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۱۱، صفحات ۱-۱۲
عنوان فارسی
نقش اضطراب پنهان، اضطراب آشکار و مهارتهای ذهنآگاهی در اهمالکاری تحصیلی دختران نوجوان
چکیده فارسی مقاله
مداخلات روانشناختی به منظور مقابله با افت عملکرد تحصیلی دانشآموزان ضروری است. این پژوهش بر دو سازهی اضطراب و ذهنآگاهی که به ترتیب ممکن است نقش تخریبی و محافظتی در اهداف یادگیری داشته باشند، تمرکز نموده است. هدف مطالعه تعیین نقش اضطراب پنهان، اضطراب آشکار و مهارتهای ذهنآگاهی در تبیین اهمالکاری تحصیلی دختران نوجوان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. تعداد 350 نفر از دانشآموزان دختر مدارس دوره متوسطه شهرستان رشت به روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای از بین رشتههای تحصیلی مختلف انتخاب و توسط پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم)، پرسشنامه پنج وجهی ذهنآگاهی (FFMQ) و مقیاس اضطراب کتل مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود همزمان استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که اضطراب پنهان (05/0P<، 13/0r=) و عمل توام با هوشیاری (01/0P<، 27/0-r=) با اهمالکاری رابطه معنیدار دارند. بین اضطراب آشکار و سایر مولفههای ذهنآگاهی با اهمالکاری رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین، تحلیل رگرسیون نشان داد تنها متغیر عمل توأم با هوشیاری (0001/0P<، 25/0β=-) به صورت منفی نمرات اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکند. یافتههای پژوهش حاضر بر اهمیت حذف عامل اضطراب پنهان به عنوان یک عامل زمینهساز و تداومبخشِ چرخه اهمالکاری و لزوم بهکارگیری تمرینات ذهنآگاهی متمرکز بر هوشیاری به عنوان یک مهارت انطباقی با هدف ارتقای کارآمدی تحصیلی صحه میگذارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب پنهان، اضطراب آشکار، ذهنآگاهی، اهمالکاری تحصیلی.
عنوان انگلیسی
The role of latent anxiety, manifest anxiety and mindfulness skills in academic procrastination among adolescent girls
چکیده انگلیسی مقاله
Psychological interventions are necessary for countering academic underachievement in students. This study focused on the two constructs of anxiety and mindfulness that may have a destructive and protective role in learning objectives, respectively. The purpose of this research was to determine the role of latent anxiety, manifest anxiety, and mindfulness skills in explaining academic procrastination in adolescent girls. A descriptive-correlational research design was used for the present study. 350 female students from the secondary schools of Rasht city in Guilan Province, Iran were selected. Two-stage cluster sampling was utilized to select students from various academic fields. Next, the samples were evaluated employing the Procrastination Assessment Scale for Students (Solomon and Rothblum), Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ), and Cattell's Anxiety Scale Questionnaire. For data analysis, the Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis with the enter method were employed. Findings indicate that there is a significant relationship between latent anxiety (r=0.13, p< 0.05) and the subscale of action with alertness (r=-0.27, p< 0.01) with procrastination. There was no significant relationship between manifest anxiety and other components of mindfulness with procrastination. Also, regression analysis showed that only the variable of action with alertness (β=- 0.25, P< 0.0001) negatively predicts academic procrastination scores. Findings confirm the importance of removing the factor of latent anxiety as a fundamental and maintaining factor for the cycle of procrastination. Results also confirm that it is necessary to utilize mindfulness exercises with a focus on awareness as an adaptive skill for the improvement of academic efficacy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
academic procrastination, latent anxiety, manifest anxiety, mindfulness skills.
نویسندگان مقاله
سجاد رضائی | Sajjad Rezaei
Assistant professor of psychology, University of Guilan, Rasht, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
کبری کریم پور | Kobra Karimpour
M. A. in Clinical Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-77-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات