این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۹، شماره ۱۱، صفحات ۱۳-۲۴
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی قصه درمانی و بازی درمانی والد- کودک بر پرخاشگری و ترس اجتماعی کودکان با نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسهی اثربخشی قصه درمانی و بازی درمانی والد کودک بر پرخاشگری ترس اجتماعی کودکان با نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر با نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای تشکیل دادند که در سال تحصیلی 99-1398 در مدارس شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند. کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی به صورت نمونهگیری در درسترس انتخاب شده و مقیاس درجهبندی اختلال نافرمانی مقابلهای توسط معلمان این مدارس روی تمامی دانشآموزان اجرا گردید. پس از نمرهگذاری پرسشنامهها و غربالگری، تعداد 60 دانشآموز انتخاب شده و به صورت جایگزینی تصادفی در سه گروه 20 نفری قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پرخاشگری شهیم (1385) و ترس اجتماعی ماسیا و همکاران (2003) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبیLSD انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که قصه درمانی و بازی درمانی والد- کودک بر پرخاشگری و ترس اجتماعی دانشآموزان تأثیر دارد و باعث کاهش پرخاشگری و ترس اجتماعی در آنها میشود. همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که بازی درمانی بر پرخاشگری و ترس اجتماعی کودکان تأثیر بیشتری دارد. بنابراین به مشاوران مدرسه پیشنهاد میشود از قصه درمانی و بازی درمانی برای کاهش مشکلات روانشناختی کودکان استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قصه درمانی، بازی درمانی والد- کودک، پرخشگری، ترس اجتماعی، نافرمانی مقابلهای
عنوان انگلیسی
Comparison of the effectiveness of parent-child story therapy and play therapy on aggression and social fear in children with symptoms of coping disobedience disorder
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate and compare the effectiveness of storytelling and play therapy of the parent of the child on the aggression of social fear in children with symptoms of coping disobedience. The research design was quasi-experimental of pretest-posttest and follow-up with the control group. The statistical population of the study was all female students with symptoms of confrontational disobedience disorder who were studying in Tabriz schools in the academic year of 2019-2020. All students studying in the primary school were selected by available sampling and the grading scale of confrontational disobedience disorder was performed by the teachers of these schools on all students. After scoring the questionnaires and screening, 60 students were selected and randomly divided into three groups of 20 people. For data collection, the Shahim Aggression Questionnaire (2006) and Social Fear of Masia et al. (2003) were used. Data were analyzed by analysis of covariance and LSD post hoc test. The results showed that parent-child story therapy and play therapy have an effect on students' aggression and social fear and reduce their aggression and social fear. The results of the post hoc test also showed that play therapy has a greater effect on aggression and social fear in children. Therefore, school counselors are advised to use story therapy and play therapy to reduce the psychological problems of children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Story therapy, Parent-child play therapy, Aggression, Social fear, Coping disobedience
نویسندگان مقاله
نعیمه یوسفی شهیر | Naimeh yosefishahir
PhD student in Psychology, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران.
معصومه آزموده | Masomeh Azmodeh
Assistant Professor of Islamic Azad University, Tabriz Branch, Iran.
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
شهرام واحدی | Shahram Vahedi
Professor of Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
استاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران.
شعله لیوارجانی | Shole Livarjani
Assistant Professor of Islamic Azad University, Tabriz Branch, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-3628-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات