این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۹، شماره ۱۱، صفحات ۲۵-۳۴

عنوان فارسی مقایسه سرعت پردازش شناختی، حل مسئله/ برنامه ریزی و سازمان‌دهی رفتاری/ هیجانی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن و عادی تبریز
چکیده فارسی مقاله پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺑا هدف مقایسه توانایی های شناختی، حل مسئله/ برنامه ریزی و سازمان¬دهی رفتاری – هیجانی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن و عادی انجام شد. روش این پژوهش از نوع تحقیقات علی- مقایسه ای بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پسر دوره ی ابتدایی تبریز در سال تحصیلی 98-97 بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز پسر دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن  و 30 دانش آموز بدون اختلال از پایه سوم بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از آزمون عصب – روانشناختی کانرز (2004) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تفاوت بین دانش آموزان دارای اختلال خواندن و عادی در حل مسئله/برنامه ریزی و پردازش شناختی معنادار (p<0/01) بود و تفاوت­ها در متغیر سازمان¬دهی رفتاری/هیجانی معنادار (p>0/01) نبود. براین اساس می توان نتیجه گیری کرد که دانش آموزان دارای اختلال خواندن در حل مسئله/برنامه ریزی و پردازش شناختی ضعیف تر از دانش آموزان عادی هستند و می­توان با مداخله در این حوزه ها به بهبود اختلال خواندن کمک کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرعت پردازش شناختی، حل مساله/برنامه ریزی، سازمان دهی رفتاری- هیجانی، اختلال یادگیری.

عنوان انگلیسی Comparison of cognitive processing speed, problem solving / planning and behavioral / emotional organization in students with learning disabilities with reading characteristics and normal in Tabriz
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to compare the cognitive processing speed, problem solving / planning, and behavioral/emotional organization in students with reading disorder with normal students. The method of this study was causal-comparative research. The statistical population of the study included all primary school pupils in Tabriz. The research sample consisted of 30 male students with reading disorders and 30 normal students from the third grade who were selected by the purposive sampling method. For data gathering, Conner's neuropsychological test was used. Data were analyzed using MANOVA. The results showed that there was a significant difference between students with the reading disorder and normal students in problem-solving and cognitive processing (p< 0/01), and there was no significant difference for the behavioral/emotional organization variable (p>0/01). Based on this, it can be concluded that students with the reading disorder in problem-solving / planning and cognitive processing are poorer than normal students, and intervention in these variables helps to improve reading disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله speed of cognitive processing, Problem solving/organizing, behavioral / emotional organization, executive functions.

نویسندگان مقاله علی اقبالی | Ali Eghbali
Assistant professor, Department of Educational Sciences,Farhangian University.
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان.

حسین واحدی | Hossein Vahedi
Assistant professor, Department of Educational Sciences,Farhangian University.
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان.

رسول رضایی | Rasoul Rezayi
Assistant professor, Department of Educational Sciences,Farhangian University.
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1498-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات